A new shoppers's mentality, a new business approach

Een nieuwe shoppermentaliteit, een nieuwe business approach
Niet alleen verandert het fysieke winkellandschap als gevolg van de verschuiving van aankopen naar online, maar ook het online kanaal zelf verandert doorlopend. Traditioneel vindt online verkoop in Europa plaats via de eigen webshop van een bedrijf. Dit geldt zowel voor pure players als ook voor traditionele retailers die online gaan verkopen. Waar tot 2 jaar geleden het merendeel van de bezoekers deze webshops nog via een desktop computer of laptop bezocht zien we momenteel een explosieve groei van het aantal aankopen via mobiele apparaten en dan vooral via de smartphone. Het bezoek van de webshops via apparaten met een veel kleiner scherm vraagt om een aangepaste site. Doordat lezen en bladeren op een smartphone minder makkelijk gaat zie je bijvoorbeeld dat de rol van de zoekfunctie en van die van foto’s en video’s veel belangrijker is geworden.

Shopping apps, booming business
Een tweede verandering is de opkomst van shopping apps. Meestal single brand en in de basis lijken deze apps ook erg op (mobiele) webshops. Niet iedereen heeft zin om een dergelijk app te installeren en de mensen die dit wel doen vallen meestal in de categorie “brand lovers”, fans van de winkel of van het merk. Ten op zichte van de webshops bieden deze apps een aantal voordelen. Via de app is het mogelijk om altijd ingelogd te zijn en is (mobiel) afrekenen dus veel eenvoudiger. Verder bevatten deze apps vaak ook informatie over gespaarde punten en (gepersonaliseerde) aanbiedingen. Via Pushberichten kan veel direct gecommuniceerd worden klanten, bijvoorbeeld als deze in de buurt is van een fysieke winkel. 

Shopping platforms, de nieuwe retail reuzen
Ook de opkomst van shopping platforms is een belangrijke verandering in het online speelveld. Bedrijven zoals Ebay en Booking.com zijn gevestigde namen, maar ook veel pure players zijn inmiddels getransformeerd van eenvoudige webshop naar een platform waar ook andere partijen producten aan kunnen bieden. Zowel Amazon, Zalando, Wehkamp, Bol.com hebben al weer enige tijd geleden deze stap gemaakt. Vanuit de pure players is deze stap goed te begrijpen: Aan de ene kant worden ze minder afhankelijk van eigen voorraden en aan de andere kant verdienen ze aan commissie op verkopen en vergoedingen voor het gebruik van betaalsystemen. Voor retailers en merken is het een mooie kans om een nieuwe doelgroep kennis te laten maken met het product.

Ecosystemen, een business benadering waar niet aan te ontsnappen valt
Zalando en vooral Amazon gaan hierin nog een stapje verder. Deze partijen willen graag het start en eindpunt worden van alle online customer journeys. Zalando doet dit door zichzelf niet langer te presenteren als webshop, maar als fashion platform waar je ook producten kunt kopen. Inspiratie en ondersteuning bij het zoeken naar producten staan hierin centraal.
Amazon is in de V.S. al een heel eind op weg meer dan 60% van alle zoekopdrachten naar producten begint niet bij Google, maar op de website van Amazon. Als onderdeel van deze strategie is Amazon al enige tijd bezig om bezoekers aan zich te binden. Allereerst gebeurde dat met gratis verzending via Prime, voor een vast bedrag per jaar worden alle producten gratis thuisbezorgd, ongeachte de omvang van de bestelling.
Door de jaren heen heeft Amazon de voordelen van het Prime lidmaatschap flink uitgebreid met gratis boeken via de Kindle ereader en gratis films en series via de streamingdienst van het bedrijf. Ook creëert het bedrijf inmiddels unieke content denk hierbij aan The grand tour: een autoprogramma met de immens populaire ex-presentatoren van BBC’s Top Gear.
De nieuwste manier waarop Amazon probeert mensen aan zich te binden is via de Amazon Echo: Een apparaat dat naast een speaker ook stemgestuurde zoekmachine bevat die al je vragen beantwoord, die je (smart)koelkast kan vragen wat er nog in ligt en die desgewenst ook een pizza voor je kan bestellen. Alles om mensen maar toe te laten treden tot het eigen Ecosysteem, in plaats van dat van de concurrent.

Retail bite Made.com · Kega
Retail bite Made.com · Kega
10 juli, 2016

MADE.COM Terwijl vrijwel iedere retailbranche de afgelopen jaren met minimaal een grote disruptor te maken kreeg, was er...

Magento 2: CMS verbeteringen | Nieuws · Kega
Magento 2: CMS verbeteringen | Nieuws · Kega
12 april, 2017

13 april 2017 Magento 2: CMS verbeteringen Met een marktaandeel van 29% is Magento het meest gebruikte e-commerce platfo...