De theorie achter Composable Commerce
De online markt verandert razendsnel, gedreven door grote spelers zoals Amazon en Zalando. Om concurrerend te blijven, moeten bedrijven flexibel en wendbaar zijn. Composable Commerce biedt hiervoor dé oplossing.
Wat is Composable Commerce?
Composable Commerce is bedacht door het onderzoeks- en adviesbureau Gartner en heeft als doel bedrijven beter te kunnen laten concurreren met grote spelers in de markt zoals Amazon, Zalando, Bol.com en Cool Blue.
Gartner zag in dat de websites van de grote spelers veel beter aansloten bij de gebruikerswensen van klanten dan die van de overige bedrijven in de markt en dat dit een belangrijk concurrentievoordeel opleverde. Uit onderzoek van Gartner bleek ook dat beperkingen in het digital commerce platform de grootste oorzaak waren van de achterstand tot de voorlopers in de markt.
Een composable aanpak stelt bij het ontwikkelen van een digital commerce platform daarom ook niet langer de techniek, maar de beleving van de klant centraal. Vanuit deze visie is het dan ook logisch om zelf een platform samen te stellen in plaats van te werken met een alles-in-een oplossing.
Waarom moet je kiezen voor Composable Commerce?
Zoals hierboven beschreven verandert de online markt snel onder druk van een aantal grote spelers. Om die reden is het dus voor bedrijven cruciaal om flexibel en wendbaar te zijn zodat ze zich het best aan kunnen passen aan deze veranderingen. Een composable aanpak helpt hierbij.
- Toekomstbestendige technologie
De technische basis van een Composable aanpak is gebaseerd op moderne zogenaamde MACH-technologie. Door gebruik te maken van deze flexibele technische basis is deze aanpak volledig toekomstbestendig. Bedrijven kunnen eenvoudig innovaties en verbeteringen aan het platform doorvoeren zonder dat ze beperkt worden door verouderde systemen. - Modulair en flexibel
De modulaire opzet van een platform gebaseerd op MACH-technologie maakt het mogelijk voor bedrijven om alleen de onderdelen te kiezen die ze nodig hebben en ook kunnen aanpassen of vervangen wanneer dat nodig is. Deze flexibiliteit in de techniek zorgt ook voor wendbaarheid in de strategie: Het platform kan snel aangepast worden als dat nodig is. - Korte Time-to-market
Ook versnelt de modulaire opzet de time-to-market aanzienlijk. Teams kunnen afzonderlijke componenten ontwikkelen en releasen zonder het hele platform opnieuw op te bouwen. Omdat veel onderdelen los van elkaar functioneren wordt bijvoorbeeld het testproces ook veel eenvoudiger dan bij de vorige generatie digital commerce platforms. - Nooit meer replatformen
Doordat functionaliteiten stapsgewijs kunnen worden vervangen zijn tijdrovende “big-bang ” migraties, waarbij een platform in een keer wordt vervangen, niet meer nodig. Het platform kan in plaats daarvan geleidelijk doorontwikkeld worden. Dit zorgt voor minder risico's en meer continuïteit in de bedrijfsvoering doordat zowel de inzet van personeel als de kosten veel beter gespreid kunnen worden - Schaalbaarheid
Ook maakt een composable aanpak het makkelijk om de capaciteit van het platform op of af te schalen: het opvangen van korte pieken of een snelle groei van het aantal bezoekers is dus geen probleem. Dit is mogelijk doordat al de componenten van het platform cloud native zijn, ofwel: in de cloud draaien.