Pop-up shops, hoe relevant is die trend anno 2018 nou eigenlijk nog? Rond pop-ups hangt toch nog vaak een sfeer van aanstellerige hipheid, een noodgreep om tijdelijk leven in leeglopende winkelstraten te blazen of punten te scoren op marketing- en retailblogs. Volledig onterecht, als je het mij vraagt!
Iedere merk (ja, ieder merk: of je nu retailer, food producent, kleding ontwerper, autofabrikant of zorgverzekeraar bent) zou serieus moeten overwegen om pop-ups als structureel onderdeel van de totale retail mix in te zetten. Immers, in de new retail reality is agility essentieel. Hoe snel kun je je aanpassen aan veranderende consumententrends, lokale marktontwikkelingen en het ‘phygital’ retail spel, hoe connect je met jouw fans en ... hoe en waar maak je omzet, hoe bouw je een slimme business case?
Zes argumenten voor pop-up retail:
- Het is economisch efficiënt
Waarom zou je 12 maanden per jaar een winkel open houden als het overgrote deel van je omzet op 1 piekmoment valt? Ikea opende een kleine kerst pop-up midden in de stad en ook pure player FonQ opende z’n eigen tijdelijke cadeau store. De tientallen tijdelijke pepernotenwinkels van Van Delft zijn een perfect voorbeeld van slimme pop-up. De business case is simpel!
- Een pop-up verbindt
Een slim gekozen pop-up kan je ultieme relevantie bieden. Enerzijds vanwege het ‘right time, right place’-principe van hierboven, maar ook omdat het je zichtbaar en tastbaar maakt en alle ruimte biedt om je merkverhaal te vertellen.
Het verbindt je merk(verhaal) aan nieuwe consumenten, producten aan nieuwe gebruikers en kan een fantastische connector in je phygital strategie zijn. Heb je een webshop? Dan is pop-up een prachtige aanjager! Laat zien wie je bent, wat je te bieden hebt en welk serviceniveau men mag verwachten. Een pop-up verbindt.