Kega blog

Amazon Fanboy · Kega

Geschreven door Admin | 02 04 2018

Amazon 
Fanboy

COLUMN /
Stefan de jong

Ja ik geef het toe, ik ben een Amazon fanboy. De eerste aankoop die ik deed bij Amazon.com was nog in het vorige millennium. Een boek uiteraard. Want zo is Amazon ooit begonnen, als online boekenwinkel. Betalen moest met creditcard en het duurde een dag of tien voordat ik m'n bestelling in huis had.

Inmiddels verkoopt Amazon vrijwel alles. Als je bestelt via Amazon.de krijg je gewoon een Nederlandstalige website voorgeschoteld, betaal je eenvoudig met iDeal en zijn de artikelen, als je wil, de volgende dag in huis. Er gaat dan ook bijna geen maand voorbij dat ik geen bestelling plaats.

De belangrijkste redenen om te bestellen bij Amazon in plaats van bij een van de grote Nederlandse spelers? Producten zijn er vrijwel altijd goedkoper en de logistiek is top: in al die jaren is er bij mij nog nooit iets misgegaan met een bestelling. Mijn enige frustratie met Amazon is dan eigenlijk ook dat er veel artikelen zijn die niet naar Nederland verzonden worden.
Voorbeelden hiervan zijn de Amazon Fire TV, Fire Tablet en de slimme speakers: de Echo en de echo Dot. Met name die laatste zou superhandig zijn om m'n Philips Hue verlichting met spraak aan te kunnen sturen. "Alexa, please turn on the lights". Heerlijk!

En dan is er natuurlijk nog Amazon Prime. Met Prime worden bestellingen namelijk de volgende dag gratis geleverd, zonder minimum orderbedrag! Verder krijg je ook nog eens gratis toegang tot grote hoeveelheden ebooks, films, series en muziek. Ja Prime is echt top.

Amazon heeft vrijwel frictieloos online bestellen tot een kunst verheven: je praat tegen een apparaat en de producten worden gratis thuisgestuurd. Toch heb ik geen Amazon Prime abonnement. En dat is eigenlijk heel onlogisch voor iemand die zoveel bestelt. Maar eerlijk gezegd denk ik dat ik het ook niet ga afnemen. En hoe handig ook, Alexa komt er bij mij niet in.

 

En waarom niet? Ondanks dat ik een enorme fan ben van lage prijzen en gemak, geloof ik ook in een gezonde markteconomie. En een gezonde markt kent concurrentie. Al het gemak dat Amazon op korte termijn biedt aan de consument kan op langere termijn ontwrichtend werken.

Alles wat Amazon op dit moment doet is erop gericht om consumenten in het ecosysteem te krijgen. Natuurlijk geldt dit ook voor Apple en Google maar die zijn nog niet zo dominant binnen de retailsector. Meer dan 80(!)% van de huishoudens in de VS heeft inmiddels een Prime abonnement. En eenmaal binnen is de noodzaak om als consument verder te kijken erg klein geworden. Amazon is vrijwel altijd goedkoper en sneller. Frictieloos winkelen. En dat spelletje gaan ze offline gewoon herhalen, of Amazon Go nu een succes wordt of niet.

Ook in Europa is de Amazon de meest dominante online retailer. Het is de grootste in Duitsland, vier keer groter dan de nummer twee ,Otto, en acht(!) keer groter dan de nummer 3, Zalando. Vergelijkbare cijfers gelden voor de Britse, Franse, Italiaanse en Spaanse markt. Ongemerkt is het bedrijf in Nederland inmiddels nummer vijf qua online omzet. Als Amazon een keer niest richting Nederland bestaat Bol.com niet meer.

Het bedrijf legt de lat hoog voor de concurrentie en de consument raakt eraan gewend. De vraag is hoe retailers en brands hierop moeten reageren. Te vaak zie ik nu dat ze een groot deel van hun assortiment via Amazon verkopen en dat de goederen sneller en/of goedkoper geleverd worden dan via de eigen kanalen… Waarom zou ik dan in vredesnaam nog via de eigen webshop/app van de retailer kopen?

Zoals gezegd geloof ik dat er in een gezonde markt voldoende concurrentie is. En ik koop graag ergens anders dan bij Amazon...maar dan moet de propositie wel overtuigend voordeel bieden. Ik daag alle retailers en brands uit mij te overtuigen!