Niet zo lang geleden liep ik door de supermarkt voor mijn wekelijkse boodschappen. Ik ben daarin nog een traditionele shopper, het uitstervende ras, met een uitgeschreven boodschappenlijstje struin ik de schappen af om de weekboodschappen in mijn winkelwagen te plaatsen. Wel met de scanner, die ontwikkeling heb ik dan nog wel opgepakt. Op mijn boodschappenlijstje staan ook artikelen waar kruisjes voor gezet zijn, dat zijn de artikelen in de aanbieding. Tussen die aanbiedingen staan bijna iedere week wel een aantal non-food artikelen. Niet dat deze artikelen per se nu nodig zijn in het huishouden maar je kunt ze maar beter in de aanbieding gekocht hebben dan dat je straks de volle prijs moet betalen.
Ik ben zeker niet de enige die deze shopping-strategie toepas, velen met mij kopen non-food artikelen zoals wasmiddelen en wc-rollen enkel in de aanbieding. Hoewel cijfers hierover moeilijk te vinden zijn, durf ik wel te stellen dat meer dan de helft van de shoppers dit soort artikelen enkel in de aanbieding koopt. Sterker nog, goede aanbiedingen op dit soort artikelen verleiden secundaire en tertiaire klanten om (eenmalig) te switchen, daarmee worden dergelijke aanbiedingen ‘destination offers’. Deze sterke acties worden meestal aangeboden op de kopschappen en in de actiestraten zodat klanten deze gemakkelijk kunnen vinden en dat er nog de nodige impuls van uitgaat voor diegene die zonder lijstjes shoppen.
Nutteloze meters
Voor zover een prima trafficmaker voor de supermarkt maar wat mij dan wel opvalt is de gigantische hoeveelheid vierkante meters van de producten die niet in de aanbieding zijn! Is dit niet een klein beetje overdreven?
Ik weet ook wel dat er afspraken zijn met fabrikanten, dat er op dit soort producten sterke merkvoorkeuren bestaan, dat de aanbiedingen ook in dit schap staan, dat shoppers een vaste winkelroute hebben, dat de producten nu eenmaal veel ruimte innemen, dat, dat, dat. Het klopt alleen niet meer!
In een tijd waarin klanten graag verrast worden tijdens hun shopping trip en de technologische ontwikkelingen van kiosken en endless aisles eindeloze oplossingen bieden, zijn deze vierkante meters nutteloos aan het worden. Ze kunnen op z’n minst veel effectiever besteed worden.