Een belangrijk dilemma waar elke retailer en merk mee worstelt is: waarom zou een consument bij mij/mijn merk moeten kopen? Wat maakt mijn product eigenlijk zo bijzonder? Heet je ‘Apple’ of ‘Disney’ dan is deze vraag zo te beantwoorden. Maar verkoop je een product zonder unieke licenties, dan moet je op zoek naar dat ene unique selling point.
Ben je geen retailer of merk die zich wil profileren met ‘lage prijzen’, dan wordt vaak het usp ‘deskundig’ en ‘advies’ in de strijd gegooid. Met het juiste marketingsausje proberen we dit ‘verhaal’ aan de man te brengen. Aangezien het steeds moeilijker werd om je te onderscheiden op dit gebied, gingen merken en retailers op zoek naar een nieuw ‘verhaal’. De grote belangstelling van de consument voor ‘Gezond leven’ was aanleiding voor veel ondernemers om hun usp te zoeken in duurzaamheid, gezond leven en het Nieuwe Eten. Komt men hier ook weg met een marketingsausje?
We zien prachtige initiatieven ontstaan, zoals Kromkommer en Instock. Kromkommer, gestart vanuit een crowdfunding campaign in januari 2014, bekommert zich om groente die doordat deze een rare vorm heeft, niet verkocht mag worden in de winkels. Kromkommer maakt van deze gek gevormde groente smaakvolle soep en verkoopt deze via 50 winkels. Een ander initiatief dat voedselverspilling letterlijk op de kaart zet, is Instock. In dit restaurant wordt er gekookt met producten die nog voor het verstrijken van de houdbaarheidsdatum uit verschillende filialen van Albert Heijn worden afgehaald. Deze producten bevatten weliswaar schoonheidsfoutjes, maar ze voldoen nog wel aan alle eisen van de voedsel- en wareninstanties.