Privacy is hot! De richtlijnen worden strenger, de geruchten van hoge boetes worden steeds wilder, en consumenten eisen rigoreuzer dat hun privacy gerespecteerd wordt. In het steeds meer omnichannel wordende retaillandschap blijkt die een flinke uitdaging.
De discussie rond privacy blijft vaak steken op juridisch vlak: De vraag is vaak: Wie mogen we binnen de grenzen van de wet (ongevraagd) benaderen met onze boodschap. Is dat wel de juiste vraag? Data wordt op allerlei manieren verzameld en gecombineerd. De retailer kent ieder detail van het koopgedrag van haar klanten! Dat is kostbare informatie, waar niet altijd even zorgvuldig mee om wordt gesprongen. Data is mooi, de techniek om de data te ontginnen is vaak nog mooier, maar het gaat er vooral om wat je met de data doet! Hoe creatief? Hoe slim? In hoeverre heeft men zich verdiept in zijn of haar klanten? En dan is er ook nog zoiets als privacy.
Het omzetten van data in kansen gebeurt vaak nog wat onhandig. Denk bijvoorbeeld aan de overbekende blunder van Target. Het datateam van Target heeft zoveel inzicht in koopgedrag, dat zij zelfs een zwangerschap in een vroeg stadium kunnen herkennen. Helemaal mooi natuurlijk, dan kun je hele gerichte aanbiedingen sturen. En daar is een zwangere consument vast vaak blij mee. Maar niet als je zelf nog niet weet dat je zwanger bent, of als je pas 15 jaar oud bent en je je vader nog niet verteld hebt dat je zwanger bent. De vader van de tiener die dit overkwam was dan ook “not amused”.