COLUMN /
Stefan de jong

Showrooming. Een van de grootste bedreigingen van het moment voor de traditionele retailer in de winkelstraat. Met drommen tegelijk komen consumenten de winkel binnen om zich daar uitgebreid voor te laten lichten om vervolgens online te bestellen. Althans, volgens de winkeliers.

Maar is dat eigenlijk wel zo? 80% van de bevolking heeft een smartphone, maar ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat het merendeel toch met heel andere dingen bezig is dan prijzen opzoeken. Wellicht dat ze zich inderdaad aan het oriënteren zijn, je ziet immers genoeg mensen appen in een winkel. Even een foto doorsturen naar het thuisfront. “Wel of niet kopen, schat?” Of zoek maar eens via Google Images of Instagram naar “fitting room selfie”. Genoeg mensen die hun potentiële aankoop vanuit de paskamer delen.

Maar het beeld van de onwetende klant die zich eens even lekker uitgebreid gaat laten inspireren en voorlichten door de zeer kundige medewerker op de winkelvloer om vervolgens online tot koop over te gaan klopt wat mij betreft voor geen meter.

Het is juist andersom. Mensen gaan online op onderzoek uit en weten vaak al lang wat er te krijgen is voor ze de winkel binnengaan. Internet is inmiddels de folder voorbij als het belangrijkste oriëntatie kanaal. Verder weet je als consument  ook dat je negen van de tien keer toch wel door de één of andere ongeïnteresseerde ongetrainde zaterdaghulp te woord gestaan wordt.  Ook de prijskaartjes voegen weinig toe. Drie regels met 'halfbakken' informatie is waar je het mee moet doen.

 

Als ik een winkel binnenloop weet ik al lang wat er te krijgen is. Die online concurrent van je had namelijk wel keurig alle specificaties van het product op z’n (mobiele) website staan.  Via reviewsites, YouTube en Pinterest had ik me al lang een beeld gevormd van de kwaliteit van het product, de toepasbaarheid en de alternatieven. En die informatie heb ik allemaal keurig beschikbaar op m’n smartphone. 

De enige reden dat ik naar de winkel ga, is omdat je niet veel duurder was dan die webshop en ik het product eigenlijk nu wilde hebben. Maar zoals vrijwel altijd was net datgene dat ik wilde hebben weer niet op voorraad.

Het wordt tijd dat retailers gaan begrijpen dat veel klanten inmiddels zo denken. Doe zoals Ikea en Albert Heijn: zorg dat ik in de app een verlanglijstje kan maken die mij slim en zonder zoeken door de winkel helpt.  Zorg gewoon dat ik alle specificaties van het product op je (mobiele) website kan zien,  en dat ik die ook kan oproepen als ik het prijskaartje scan. Dan hoef ik niet bij de concurrent op zoek naar die informatie met de kans dat ik daar ga kopen. Zorg dat ik online de voorraden in de winkel kan zien en reserveren en stuur me een bevestiging naar m’n smartphone als mijn bestelling klaarligt. Binnen een uur graag. Integreer vooral ook die klantenkaart in een app en voorkom dat ik weer met zo’n pasje moet sjouwen.

Met andere woorden: beschouw de smartphone niet als bedreiging, maar zorg dat hij een concurrentievoordeel wordt.

Deze column al gelezen?

Power to the people · Kega
Power to the people · Kega
23 maart, 2017

Fully connected grocery shopping; a matter of taste? COLUMN / Erica Twigt Tegenwoordig is elke supermarkt bezig met het ...

Technology on the shopping floor · Kega
Technology on the shopping floor · Kega
23 maart, 2017

technology on the shopping floor COLUMN / Stefan de Jong Op 5 december 2016 opende Amazon z’n eerste supermarkt: Amazon ...

Amazon Fanboy · Kega
Amazon Fanboy · Kega
2 april, 2018

Amazon Fanboy COLUMN / Stefan de jong Ja ik geef het toe, ik ben een Amazon fanboy. De eerste aankoop die ik deed bij Am...