Showrooming. Een van de grootste bedreigingen van het moment voor de traditionele retailer in de winkelstraat. Met drommen tegelijk komen consumenten de winkel binnen om zich daar uitgebreid voor te laten lichten om vervolgens online te bestellen. Althans, volgens de winkeliers.
Maar is dat eigenlijk wel zo? 80% van de bevolking heeft een smartphone, maar ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat het merendeel toch met heel andere dingen bezig is dan prijzen opzoeken. Wellicht dat ze zich inderdaad aan het oriënteren zijn, je ziet immers genoeg mensen appen in een winkel. Even een foto doorsturen naar het thuisfront. “Wel of niet kopen, schat?” Of zoek maar eens via Google Images of Instagram naar “fitting room selfie”. Genoeg mensen die hun potentiële aankoop vanuit de paskamer delen.
Maar het beeld van de onwetende klant die zich eens even lekker uitgebreid gaat laten inspireren en voorlichten door de zeer kundige medewerker op de winkelvloer om vervolgens online tot koop over te gaan klopt wat mij betreft voor geen meter.
Het is juist andersom. Mensen gaan online op onderzoek uit en weten vaak al lang wat er te krijgen is voor ze de winkel binnengaan. Internet is inmiddels de folder voorbij als het belangrijkste oriëntatie kanaal. Verder weet je als consument ook dat je negen van de tien keer toch wel door de één of andere ongeïnteresseerde ongetrainde zaterdaghulp te woord gestaan wordt. Ook de prijskaartjes voegen weinig toe. Drie regels met 'halfbakken' informatie is waar je het mee moet doen.