Heerlijk dat er in een roerige branche als retail ook nog zaken gewoon ieder jaar hetzelfde zijn. Wat doen we met zwarte piet? Is er nog een leuke inhaker voor Koningsdag? Hebben we een alternatief voor Oranje die weer een eindtoernooi heeft gemist (en retail zo’n 100 miljoen euro extra omzet kost)? En natuurlijk of er iemand nog een leuke prijs voor de jaarlijkse interne winkelwedstrijd heeft.
Iedere retailer kent wel zijn of haar winkelwedstrijd waar de vestiging en het individuele personeel beoordeeld wordt op vooraf gestelde kpi’s zoals omzet, service en winkel-hygiëne. Deze belangrijke waarden zijn bij de meeste retailers ieder jaar hetzelfde, evenals de vijf best scorende winkels. Heerlijk toch dat in deze roerige tijden niet alles aan verandering onderhevig is…
De winkelwedstrijden zijn het feestje voor het winkelpersoneel en er zijn vaak hele mooie prijzen te winnen voor de best-scorende winkels. Met deze prachtige prijzen laat je als hoofdkantoor natuurlijk zien hoeveel de winkels en haar medewerkers voor je betekenen.
Daar gaat het vaak ook mis. Het uitreiken van de prijzen is het doel geworden. Winnen dus! En dat terwijl er maar enkele winkels zijn die een prijs kunnen winnen. De meeste winkels winnen niet en aangezien het budget voor de winkelwedstrijd is opgegaan aan de prijzen of het feestje voor de winnaars, krijgen de overige winkels slechts een servicebericht te lezen wie er dit jaar de gelukkigen zijn. Volgend jaar beter!
Zonde eigenlijk! Je houdt een wedstrijd om je winkelbestand te verbeteren. Je toetst de winkels op kpi’s en geeft door het jaar heen feedback over het scoreverloop. Blijf je als winkel achter, dan krijgen je via het hoofdkantoor, rayonmanager, of nog mooier; een andere winkel, advies over de verbeterslagen voor jou. Deze verbeteringen worden bij voorkeur direct doorgevoerd zodat de klanten in de winkel deze ook gelijk ervaren en daarmee de omzet, service en winkel beter wordt! Een soort coaching on the job dus.