COLUMN /
RENé SPAANDERMAN

"Hoe een “on demand mentaliteit” en hang naar unieke ervaringen de fysieke winkelconcepten een impuls kunnen geven."

Ken je ze nog? De authentieke schoenmaker die zijn eigen schoeisel vervaardigt, de slager die zelf zijn ambachtelijke worst bereidt en de snoepwinkel waarin je je met al je zintuigen in Willie Wonka’s chocoladefabriek waant?

Welnee, we zijn gewend geraakt aan inwisselbare formules, waar een dun laagje beleving (in de vorm van technologische foefjes en fletse visuele prikkels) je een gevoel van authenticiteit moet geven en je moet inspireren om de generieke producten toch vooral daar te kopen.

Het gevolg: een neergaande spiraal van slappe traffic, retailers die vrijwel het hele jaar sale schreeuwen en winkels en warehouses die bezwijken onder het gewicht van slow moving inventory.

Natuurlijk, ik chargeer, en de koffietentjes die hun eigen bonen selecteren, branden en malen en de bakkers die op ambachtelijke wijze hun glutenvrije brood bakken schieten in hippe stedelijke gebieden als paddestoelen uit de grond, maar in de breedte proberen we nog altijd op een klassieke manier, via de ouderwetse supply chain, vraag en aanbod aan elkaar te knopen.

Consumenten hunkeren - naast gemak -, naar verrassing, entertainment, unieke ervaringen en on demand producten en diensten. Winkels en winkelstraten hunkeren naar traffic en toegevoegde waarde.

Daarom roep ik retailers en merken op om vooral hun eigen invulling te geven aan de trend van de winkel als werkplaats.

De mogelijkheden zijn legio:

  • Produce: De winkel als fabriek
    Het Koreaans YUN produceert in hun Berlijnse winkel tailor made brillen binnen 20 minuten, terwijl Unmade je one-off kleding items (industrieel) laat breien.
  • Assemble: Vervaardig in jouw store eindproducten uit halffabrikaten
    Bij Nixon stel je op afspraak jouw unieke, persoonlijke horloge samen aan hun customization bar. Evengoed ontwikkelen steeds meer supermarkten zogenaamde “makerijen” om het ambacht terug op de winkelvloer te brengen.
  • Tailor & Customize
    Bij Converse Blank Canvas in New York geef je jouw All Stars een unieke eigen touch, terwijl je bij Uncover Amsterdam producten via een laser persoonlijk kunt laten “tatoeëren”.
  • Repair & Recycle: Geef producten een tweede leven
    In de Nudie Repair Shop en in het Denoism Atelier kun je jouw denims eindeloos laten oplappen en helemaal eigen laten maken.
  • Inspire, Educate & Entertain: creëer een inspirerende fun experience rond je merk, producten of processen
    Lush organiseert instore parties, waarin je je met vriendinnen in hun belevingswereld onderdompelt, terwijl Reebok in z’n FitHubs instore group fitness klassen aanbiedt.

En de effecten? Meer merkbeleving, een sterkere klantbinding, meer traffic, betere marges, een lagere carbon footprint (sustainability!) en écht toegevoegde waarde van je fysieke winkel. Kortom, werk aan de winkel!

Deze column al gelezen?

Retail is getting a digital heart · Kega
Retail is getting a digital heart · Kega
18 april, 2017

Retail is getting a digital heart Retail krijgt steeds meer een digitaal hart Onder aanvoering van retailbrands met een ...

The web of retail interfaces · Kega
The web of retail interfaces · Kega
6 september, 2018

The web of retail interfaces Tot halverwege de jaren ‘90 van de vorige eeuw was retail heerlijk lineair en overzichtelij...