"Hoe een “on demand mentaliteit” en hang naar unieke ervaringen de fysieke winkelconcepten een impuls kunnen geven."
Ken je ze nog? De authentieke schoenmaker die zijn eigen schoeisel vervaardigt, de slager die zelf zijn ambachtelijke worst bereidt en de snoepwinkel waarin je je met al je zintuigen in Willie Wonka’s chocoladefabriek waant?
Welnee, we zijn gewend geraakt aan inwisselbare formules, waar een dun laagje beleving (in de vorm van technologische foefjes en fletse visuele prikkels) je een gevoel van authenticiteit moet geven en je moet inspireren om de generieke producten toch vooral daar te kopen.
Het gevolg: een neergaande spiraal van slappe traffic, retailers die vrijwel het hele jaar sale schreeuwen en winkels en warehouses die bezwijken onder het gewicht van slow moving inventory.
Natuurlijk, ik chargeer, en de koffietentjes die hun eigen bonen selecteren, branden en malen en de bakkers die op ambachtelijke wijze hun glutenvrije brood bakken schieten in hippe stedelijke gebieden als paddestoelen uit de grond, maar in de breedte proberen we nog altijd op een klassieke manier, via de ouderwetse supply chain, vraag en aanbod aan elkaar te knopen.