Op de barricaden! Shoppers aller landen verenigt u! Anno nu is het helemaal salonfähig om ‘woke’ te consumeren. Sterker nog, als niet-activistische consument doe je er niet meer toe. Social media is het spandoek van nu, de pinpas het wapen om grote multinationals op de knieën te dwingen. Toch?
Ok, misschien toch niet. Hoeveel grote bedrijven hebben we als consument de afgelopen jaren nu écht op de knieën gedwongen door te protesteren met onze portemonnees en social media profielen? Toch staat er nu een nieuwe generatie consumenten op, die graag koketteert met hun maatschappelijke betrokkenheid en activistische karakter.
En dus buitelen merken over elkaar heen om ons consumenten te overtuigen van hun sociale drijfveren. Van Nike’s uitgesproken campagne met de knielende NFL-ster Colin Kaepernick tot Gilette’s halfbakken “The best a man can be” lijken merken te zoeken naar de juiste manier om sociaal kleur te bekennen.
In de wervelstorm van positieve en negatieve reacties op verschillende ‘woke’ campagnes plaatste behavioral scientist Clay Routledge een Tweet die exact de zenuw van deze paradoxale nieuwe merkstrategie blootlegde:
“We are living in an era of woke capitalism in which companies pretend to care about social justice to sell products to people who pretend to hate capitalism”