Het Amerikaans b8ta introduceert een innovatief retail model: retail as a service. Niet heel verrassend, als je weet dat de oprichters 4 Silicon Valley hotshots zijn, die hun sporen verdiend hebben bij slimme thermostaat Nest.
Verkoop is bijzaak
b8ta verkoopt in hun fysieke stores enkel innovatieve iOT producten van kleine tech merken, die normaal gesproken zelf niet de middelen hebben om de stap naar warenhuizen, electronicawinkels of eigen (flagship)stores te maken, maar wél diepere inzichten willen in wat potentiële kopers van hun producten vinden. Kopers die wellicht huiverig zijn om dergelijke (prijzige) producten van onbekende brands online aan te schaffen, zonder ze eerst gezien of getest te hebben en graag nieuwe producten ontdekken en testen in een fysieke omgeving.
Shoppers kunnen alle producten oppakken, bekijken, testen en er meer over leren via dedicated touch screens. Niets bijzonders, zou je denken?
Retail as a service
Of je nu een draadloze neurostimulator (voor meer energie en mindfulness) of een slim kruidenbakje (dat je vertelt of je kruiden genoeg water en licht krijgen) test, b8ta registreert alle interacties via een aantal sensoren. Devices in het plafond genereren heatmaps, de touch schermen registreren hoeveel shoppers welke informatie opzoeken, terwijl andere sensoren vastleggen hoe vaak items opgepakt worden.
“Iedere interactie wordt geregistreerd. Leveranciers ontvangen per product een dashboard”
Aanbieders hebben volledige controle over de content op hun touch screens (van productinformatie tot pricing) en ontvangen bovendien 100 procent van iedere verkoop. Zij betalen b8ta een subscription fee, waarmee ze volledig ontzorgd worden én toegang hebben tot de dashboards met alle metrics van hun producten.
Een spannend ‘phygital’ retail concept!