Pret a Manger
Er zijn maar weinig winkels waar het personeel zo op de eerste plaats wordt gezet door het hoofdkantoor als bij Pret-a-Manger. Deze food keten gelooft dat wanneer het personeel gelukkig is, dit afstraalt op de klanten. En ze hebben daarin zeker gelijk gekregen. De keten groeit wereldwijd als kool en de fanbase is enorm.
Pret-a-Manger beoordeelt haar winkelpersoneel dan ook niet primair op de best gezette koffie of hoe snel je een kassa kan bedienen maar vooral op de vrolijkheid die je op de klanten en elkaar overbrengt. Dit doen ze door wekelijks mystery shoppers bij de winkels langs te sturen, iedere week weer. En wanneer de mystery shoppers het personeel een positieve beoordeling geeft op vrolijkheid, dan ontvangt iedere medewerker van die vestiging die week een pond loonsverhoging per week! Een hele mooie beloning die meer dan 80% van de vestigingen iedere week weet te halen. Daarnaast mogen de mystery shoppers ook cadeauchecks uitdelen aan individuele medewerkers wanneer ze wenselijk gedrag zien, zoals het helpen tillen van een kinderwagen of een senior een extra koekje te geven. Medewerkers vinden het fijn als hun goede gedrag wordt opgemerkt en als klant weet je dat het met de sfeer wel goed zit.
Dat deze filosofie succesvol is, blijkt wel uit het feit dat vorig jaar de keten verkocht is voor twee miljard dollar. En wat doe je dan als je als keten je personeel op de eerste plaats zet? Je geeft iedere medewerker een bonus van 1.000 pond. Alle 12.000 medewerkers, ongeacht je functie!