Too good to go
Er waren eens vijf Deense jongens die zaten te eten in een buffetrestaurant. Tot hun verbazing zagen ze hoe een medewerker van het restaurant, zonder blikken of blozen, de restanten van het buffet zo in de prullenbak liet glijden. En dat gebeurde driemaal per dag! Reden voor hen om in 2016 Too Good To Go op te richten.
Het idee is simpel: via de app bieden deelnemende horeca- en retailbedrijven hun overtollige producten aan in een magic box. Het eten hierin is gewoon nog goed, maar kan de volgende dag niet meer verkocht worden. Biologische supermarkten zoals Marqt, Landmarkt en Ekoplaza, meerdere verse bakkers, viswinkels, Mercure hotels en tegenwoordig ook AH to go en Jumbo bieden zo hun overschot aan.
In de app reken je de magic box van de winkel van jouw keuze af, meestal een bedrag tussen de 3 en de 7 euro. Het ‘magic’ aan deze koop is dat het een verrassing is wat je krijgt, maar één ding weet je zeker: je krijgt producten met drie keer de waarde die je betaald hebt! Bovendien zal de hoeveelheid en de kwaliteit je verrassen.
De ondernemer doet niet mee om winst te maken, maar vanuit sociale betrokkenheid. Je trekt bovendien (nieuwe) klanten aan, die het waarderen dat je voedselverspilling tegen gaat. En de klant? Die geniet van goed eten, steunt de lokale ondernemer en houdt een goed gevoel over aan het ‘redden’ van voedsel. De ‘waste warriors’ van Too Good To Go geloven dat iedereen een verschil kan maken. De ruim 10,5 miljoen geredde maaltijden (in acht Europese landen) zijn daar het bewijs van!