Het succes aan front-end moedigt Guess aan om AI te integreren in de back-end zodat het nu wordt geïmplementeerd in de hele business.
Ook al heeft Guess niet onthuld hoeveel geld er precies aan AI is besteed, de investering lijkt zijn vruchten af te werpen. Na bijna 10 jaar stil te hebben staan, namen de inkomsten van Guess in het derde kwartaal van 2018 toe met een bescheiden 4 procent. Azië, waar de AI-inspanningen van Guess het sterkst zijn, kende de sterkste groei met een toename van de detailhandelsverkopen met meer dan 20 procent.
Persoonlijke smaak
Bedrijven zullen hun klanten steeds nauwkeuriger in beeld kunnen brengen. Kunstmatige intelligentie kan helpen bij het aanbieden van suggesties aan zowel kopers als verkopers. Als de eerste succesvol is uitgevoerd, heeft de consument minder kans om iets te kiezen dat niet past of er goed uitziet, en de ondernemer vertrouwt op AI om de populairste artikelen van het seizoen te kiezen. Er is echter een afbreukrisico. Er komt een moment dat de klant zich afgestompt voelt en zich gaat afkeren van dataprofielen die niets aan het toeval overlaten. Zeker als we slimmer en slimmer worden en eerder dan de klant weten wat goed voor ze is. Er moet altijd ruimte blijven voor creativiteit en persoonlijke smaak.
Wil jij meer weten over deze trend? Neem dan contact op met Erica Twigt, erica.twigt@kega.nl op +31 (0)252 750275.