Tijdens onze bezoeken aan diverse Hema’s werd ook direct duidelijk dat dit een zeer sterk model is. Op een zondagochtend zagen wij in de winkel ongeveer 10 klanten boodschappen doen, terwijl er zeker een dubbel aantal medewerkers orders aan het lopen waren, naar de eetstalletjes brengen en in het monorail bezorgsysteem plaatsen. Logisch ook, want zeg nou zelf hoe lekker is het om vanuit je bed een vers noodle ontbijt te bestellen, rustig onder de douche te stappen en net als je thee klaar is je voordeur te openen om je versbereide ontbijtje van de bezorger aan te nemen.
De orders die verzameld worden bij Hema is een toeristische attractie op zich. Alle medewerkers zijn uitgerust met een mobiel device. Hierop komen de orders real life door. De beschikbare medewerker krijgt een online bestelling ingeschoten op zijn/haar device en dient deze direct te verzamelen. Hiervoor gaat hij naar de dichtstbijzijnde bezorgtassenpunt (met kledinghaakje) en scant de barcode van deze tas, zo wordt de bestelling realtime gevolgd. De medewerker ziet welke producten hij dient te verzamelen en scant deze stuk voor stuk af met zijn device. Overigens spiegelt hij tegelijkertijd de schappen waar hij bezig is zodat de schappen er continu vlekkeloos bij staan. Zijn alle producten verzamelt, dan scant hij de tas nog eenmaal zodat er een bezorger klaar kan staan. De medewerker plaatst de tas in het monorail station dat door de hele winkel loopt en gaat vervolgens geautomatiseerd naar het magazijn. Hier wordt de bestelling klaar gemaakt voor bezorging per elektrische scooter en binnen een half uur is de klant bediend.
Een zeer populaire dienst want in de eerst geopende vestiging in Shanghai komt inmiddels 70% van alle bestellingen voort uit het online bestellingen. Hiermee is Hema dus niet alleen een concurrent van de fysieke supermarkten maar ook concurrent van de maaltijdbezorgers en online bezorgers van boodschappen.
In onze optiek toont Hema aan waar de toekomst van retail heen kan groeien en weten zij slimme innovaties te koppelen met winkelplezier en gemak. Het wachten is op de eerste keten die in Europa deze stap durft te wagen of zal Hema ze binnenkort voor zijn?
Wil jij meer weten over deze trend? Neem dan contact op met Dirk van Eunen, dirk.vaneunen@kega.nl op +31 (0)252 750275.