Excelleer op alle fronten
Treacy & Wiersema, ken je ze nog? Deze goeroes lanceerden met hun “waardestrategieën” een model om merken zich te laten onderscheiden. Maar anno 2016 speel je - een enkele uitzondering daargelaten - pas mee als je op alle facetten excelleert:
- Operational excellence
- Customer intimacy
- Cost leadership
Maak het memorabel
Daar komt nog bij dat we anno 2016 steeds meer “ketenmoe” worden. We nemen geen genoegen meer met in elke stad dezelfde saai retailer, met hetzelfde saaie assortiment en hetzelfde oninspirerende personeel.
“De consument is “ketenmoe” geworden en zoekt naar onverwachtse ervaringen, die van shoppen weer een belevenis maken.”
Zoals PWC het in z’n Total Retail 2015 rapport stelt:
“As online shopping continues to grow at the expense of store visits, the premium in the future will be on creating unique, brand-defining experiences that keep customers coming back— whatever the channel. “
Leg hier je focus op in 2016!
Zet deze topics bovenaan je prioriteitenlijst dit jaar, als je de komende jaren succesvol wilt zijn en blijven:
- Convert to a Customer Centric Company
Van je visie tot je store concept en van je services tot de inzet van je data: zet de consument en zijn journey in het centrum van alles wat je doet. Sterker nog, richt je organisatie zo in, dat de eisen en wensen van jouw klant perfect zijn geborgd. Een Directeur Tevreden Klanten in je board? Helemaal zo’n gek idee niet. Faciliteer vervolgens “mass personalisation”: gebruik je data en klantinzichten om op grote schaal elke klant z’n unieke klantreis te laten beleven en gebruik individuele inzichten voor het optimaliseren van de dienstverlening naar al jouw klanten.
- Empower and engage your employees
Personeel is belangrijker dan ooit. Integreer ze binnen je omnichannel formule en je operatie, geef ze digitale tools om alle relevante online kennis en data (single view of stock, single view of customer) op de winkelvloer te ontsluiten en vice versa. Zorg dat ze - met inzet van employee apps - de kennis en motivatie hebben om het verschil te maken en ambassadeurs van hun merk worden.
- Maak het onmogelijk om niet te kopen | Seamless Total Retail
Omnichannel, total retail, everywhere commerce, noem het zoals je wilt. In de new retail reality is alles altijd en overal shoppable. Zorg voor een seamless shopping experience, of jouw klant nu webroomt, showroomt, boomeroomt, of op wat voor manier dan ook met jouw producten of diensten wordt geconfronteerd.
Een merk, een kanaal, een visie: seamless everywhere commerce.
Inspireer en activeer met verleidelijke content
In de nieuwe retail reality is content king. Hoe strak je operatie ook is geregeld, uiteindelijk bepalen emotionele aspecten voor een belangrijk deel het succes van jouw merk. Een strak georchestreerd 360 graden (online/offline, fysiek/digitaal, mobile en social) content beleid en een verleidelijke executie met sterke (visuele) storytelling, inspireert, verleidt en activeert. En slaat zo een directe brug van content naar commerce.