JC Penney gebruikt haar mobiele app als brug tussen de offline en de online wereld. Consumenten kunnen een product op straat gewoon fotograferen, waarna de app voor hen op zoek gaat naar een vergelijkbaar product op JCP.com. In de app kan het gevonden product meteen besteld worden en diezelfde dag nog worden opgehaald in 1 van de 1.000 vestigingen: een naadloze omnichannel ervaring. Naadloos, omdat JC Penney haar store pick-up volledig geoptimaliseerd heeft. De consument kan uitsluitend kiezen voor winkels met voldoende voorraad, voldoende personeel om de order klaar te zetten en zonder extreme drukte of speciale evenementen die ervoor kunnen zorgen dat een artikel wel in de schappen lijkt te liggen, maar eigenlijk in de winkelwagen van een andere klant ligt. Dankzij dit slimme data gebruik boekte de retailer tijdens de drukke feestdagen ruim 4% meer verkopen dan in 2014.
Geofencing en iBeacons, of een combinatie daarvan, bieden waardevolle mogelijkheden om locatierelevant te communiceren. Grote supermarkten als Tesco, Carrefour en WalMart experimenteren bijvoorbeeld al volop met het versturen van gerichte boodschappen aan consumenten in een straal rond de winkel, en klanten die reeds binnen zijn. Door slim gebruik van data kan de boodschap nog verder worden afgestemd op het online koopgedrag. Nordstrom stuurt winkelbezoekers bijvoorbeeld een mobiel pushbericht als 1 van de artikelen die op dat moment in de online winkelwagen liggen, in de aanbieding is.
Sephora doet iets vergelijkbaars. Leden van haar loyaliteitsprogramma die jarig zijn of recent geweest zijn, en die in de winkel lopen, krijgen een push bericht via de mobiele app met recht op een verrassingspakket bij een aankoop in hun verjaardagsmaand. 80% van hun klanten gaven een opt in af voor deze service.
Starbucks gaat een stap verder en heeft haar mobiele app onderdeel gemaakt van het totale bestelproces. De Starbucks fan kan in de app de koffie alvast bestellen en betalen en op het moment dat hij of zij de vestiging inloopt, volgt het seintje naar de medewerker en staat de koffie klaar.
Mobiele apparaten zijn voor veel retailers een effectieve brug om de klant een multichannel ervaring te bieden en om zo meer loyale klanten te creëren. Met de snelle opkomst van de wearable devices worden deze mogelijkheden overigens alleen maar groter. En daarmee ook de kans op succes.
Start daarom vandaag nog met het ontwikkelen van een strategie om van offline en online kopers, multi channel kopers en loyale klanten te maken. En pak dat concurrentievoordeel! Durf te kiezen: start met 1 communicatie moment en 1 doelgroep. Maak slim gebruik van data en technologie, maar zorg er vooral voor dat de boodschap echt en daadwerkelijk persoonlijk is.