Waar Amazon voorzichtige stappen maakt om de retail te veroveren zien we in China veel sneller stappen die gemaakt worden. Bij ons laatste bezoek aan Shanghai zagen we dat supermarktgigant Auchan in samenwerking met Tencent de ‘Auchan Minute Stores’ heeft geopend. Op de parkeerplaats van een van hun hypermarkets staat een omgebouwde zeecontainer die ingericht is al kleine winkel waarin de meest voor de hand liggende artikelen verkrijgbaar zijn. Chips, drank en noodles. Ideaal als je trek hebt in de avond/nacht en jouw supermarkt is gesloten. Binnenkomen is simpel, je logt in met je Alipay QR-code zodat de winkel weer wie er binnen is, pakt de artikelen die je nodig hebt en scant deze, je betaalt via je smartphone en loopt naar buiten. De artikelen die je gescand hebt worden door de detectiepoortjes herkent zodat je gewoon naar buiten kan lopen. Niet betalen, betekent dat er een alarm afgaat. Hier komt dus geen winkelmedewerker aan te pas, tenzij de schappen moeten worden bijgevuld. De winkel zelf geeft een seintje als de voorraad te laag dreigt te worden, waarna een medewerker de winkel weer aanvult.
Waar Amazon Go 12 vestigingen heeft geopend, heeft Auchan Minute er inmiddels 750. En concurrent BingoBox, die eenzelfde model en opzet hanteert (sterker nog ze hebben Auchan geholpen met de Minute Stores waarna ze niet al te vriendelijk uit elkaar zijn gegaan) heeft er inmiddels ook 500. BingoBox heeft echter een technologie neergezet die door iedereen middels licenses te gebruiken is. Zo is het groeipotentieel enorm, ook zeker voor kleinere winkelketens (in grote steden) die de kosten van personeel willen drukken.
En dan experimenteert TMall in malls en winkelcentra met BIU. Deze onbemande winkels richten zich dan weer meer op sport en fashion. Maar deze vorm is erg kostbaar en de winkels die wij bezochten waren allemaal gesloten of ‘out of order’ waardoor het lastig is.
Misschien wel het meest interessante en ook meest futuristische concept dat eraan zit te komen, is Wheelys Moby Mart. Wheely gebruikt min of meer dezelfde techniek als Auchan Minute maar combineert met de zelfrijdende techniek. Het is hiermee dus eigenlijk een zelfrijdende supermarkt die je, via je app, voor je deur kan laten rijden.
Vervolgens hoef je alleen maar in te stappen en je boodschappen te doen en weer uit te checken. Wheely kan ieder moment van de dag of nacht op welke plaats dan ook naar je toe komen. De techniek wordt op dit moment getest in Shanghai. Vooral het zelfrijdende gedeelte van Wheely stuit op dit moment op problemen, echter dit zijn dezelfde problemen waarmee de zelfrijdende auto’s kampen. Verbeterde recognition techniek en toekomstige wetgeving zullen deze problemen zeker gaan oplossen maar of dit voor Wheely op tijd komt is de vraag.
Het idee van zelfrijdende winkels die naar jou toekomen, wanneer jij het wil is echter geen gek idee. Zeker als de techniek van het onbemande winkels zich blijft ontwikkelen is hier een interessante mix te maken. Je hoeft hier als innovatieve retailer nu nog niet op in te springen maar wij blijven het monitoren.
De onbemande winkel daarentegen zal de komende tijd een vlucht kunnen nemen. De techniek is er zeker klaar voor en het voldoet volledig aan de 24/7 maatschappij waarin we leven, zonder dat het winkelpersoneel daarin een beperkende factor wordt. Virtual assistents en hulp op afstand kunnen hierbij zorgen voor eenzelfde service-ervaring, zoals we bij online shops ook steeds meer zien. Per branche zal bekeken moeten worden wat de voor- en nadelen zijn, maar voor de foodbranche is dit een next step in fast service.
Wil jij meer weten over deze trend? Neem dan contact op met Dirk van Eunen, dirk.vaneunen@kega.nl op +31 (0)252 750275.