In de fygitale retail realiteit zijn winkels immers een verlengde van je digitale retail in plaats van andersom en vindt het afrekenmoment (de checkout) steeds minder vaak plaats bij een specifieke kassa, zoals we hem nu kennen. Een ander issue is lost sales: uit onderzoek blijkt dat ⅔ van de Nederlandse consumenten een item dat niet op voorraad is, direct in de winkel zou willen kunnen bestellen en (gratis) thuisbezorgen.
Met name in fashion retail – dat nog altijd te maken heeft met hoge lost sales percentages (tot 30%) – blijkt de instore webkiosk een belangrijke bijdrage aan de omzet te kunnen leveren, zolang deze actief door medewerkers wordt gebruikt. Er zijn retailers, waarbij ruim 20% van hun ‘online’ omzet via instore kiosks wordt gegenereerd.
Van mobiele afrekenoplossingen waarmee je als klant op een willekeurige plek in de winkel bij een medewerker kunt afrekenen (zodat je in theorie nooit meer in de rij hoeft te staan) tot zelfscanning apps en devices die jouw shopping mandje direct automatisch afrekenen vanuit je virtuele portemonnee, zien we het afrekenmoment steeds op andere plekken binnen de klantreis hun plek krijgen.
Dé trend: Frictionless Retail
Tot nu toe is afrekenen nog altijd een fysieke handeling geweest. Of je nu contant geld, een (contactloze) pinpas, creditcard, smartphone of contactloze betaalring gebruikt, altijd voer je zelf een laatste actie uit om de transactie tussen jou en de retailer te voltooien. De belofte voor de nabije toekomst is dat je simpelweg de producten uit bijvoorbeeld je lokale supermarkt uit het schap pakt, direct in je tas doet en fluitend de winkel uitloopt. Terwijl automatisch de producten in jouw virtuele mandje worden geplaatst, de winkelvoorraad meteen wordt bijgewerkt, je in je app een overzicht van de gekochte producten ontvangt en je aan het einde van de maand automatisch betaalt voor al je aankopen. Winkelen zonder ooit nog iets te af te rekenen in de traditionele zin.
Laag 4 | Productie | De winkel als fabriek
Consumenten hunkeren - naast gemak -, naar verrassing, entertainment, unieke ervaringen en on demand producten en diensten. Winkels en winkelstraten hunkeren op hun beurt naar traffic en toegevoegde waarde. Binnen supermarkten en horeca zijn de mogelijkheden evident, maar ook in fashion en sport krijgt ‘de winkel als makerij’ steeds meer navolging. De mogelijkheden laten zich in 4 hoofdcategorieën indelen:
- Produce: De winkel als fabriek
Het Koreaans YUN produceert in hun Berlijnse winkel tailor made brillen binnen 20 minuten, terwijl Unmade je one-off kleding items (industrieel) laat breien. Het unieke proces dat Adidas ontwikkelde voor hun Futurecraft 4D maakt het in theorie mogelijk om in de winkel een complete schoen te vervaardigen uit een ongelooflijke 3D printer en weefmachine.
- Assemble: Vervaardig in jouw store eindproducten uit halffabrikaten
Bij Nixon stel je op afspraak jouw unieke, persoonlijke horloge samen aan hun customization bar, terwijl je bij New Balance in New York live getuige kunt zijn van het vervaardigen van jouw schoen. Fantastisch is Nike’s Maker Experience, waar je met behulp van video mapping checkt hoe jouw ultieme Nike Presto er uit moet zien en deze binnen 1 uur kan laten vervaardigen. Dichter bij huis laat MyMuesli je eenvoudig je eigen muesli samenstellen.
- Tailor & Customize
Bij Converse Blank Canvas in New York geef je jouw All Stars een unieke eigen touch, terwijl je bij Uncover Amsterdam producten via een laser persoonlijk kunt laten “tatoeëren”.
- Repair & Recycle: Geef producten een tweede leven
In de Nudie Repair Shop en in het Denoism Atelier kun je jouw denims eindeloos laten oplappen en helemaal eigen laten maken, terwijl ook Patagonia de levensduur van jouw favoriete items eindeloos verlengt.