Na het succes van de till game introduceerde McDonalds in 2016 een gamified training voor de managers in de UK. Aangezien men overstapte naar een ‘just in time’-proces, waarbij het eten pas bereid werd, nadat het besteld was, vroeg dit om een hele andere, meer flexibele aanpak van de managers. In de 3D virtual reality game kan de manager virtueel door het restaurant lopen en reageren op de verschillende scenarios. En maakt de manager een foute beslissing? Dan zal hij dat in het ‘echte’ leven niet snel nog een keer doen.
Quote: The most powerful way to learn is by doing and by making mistakes. Mark Reilly, McDonalds, UK
What really matters
Wanneer je gamified learning niet wilt inzetten voor het verbeteren van vaardigheden, maar meer voor employee engagement, kun je ook andere gamification strategieën toepassen. Denk aan een quiz, waarbij men bepaalde content (van de website of uit de employee app) gelezen dan wel bekeken moet hebben. Of zet een wedstrijd in; of vraag de medewerker deel te nemen aan een onderzoek, of vraag bepaalde content te delen. Bedenk daarbij wel dat het de medewerker niet alleen om extrinsieke beloning gaat zoals geld, punten en prijzen, maar dat intrinsieke beloning zoals waardering, status en plezier soms belangrijker zijn voor de medewerker. Het is daarom goed om de inzet van gamification niet alleen af te rekenen op kpi’s als punten en badges, maar ook te kijken naar comments, aantal downloads, shares, etc.
The game is on!
Tot slot is het goed om alvast vooruit te kijken naar de opkomende trend in e-learning: just in time learning. Dit heeft uiteraard alles te maken met de instroom van Gen Z in de beroepsbevolking. Deze groep is gewend dat ze met één, twee clicks bij de gewenste informatie zijn beland, en alleen op het moment dat zij het nodig hebben. Deze ‘content on demand’-houding heeft natuurlijk ook z’n weerslag op learning trajecten en we zullen hier dan ook learning en employee tools op moeten inrichten. Denk bijvoorbeeld aan een goede zoekfunctie binnen zo’n tool (ook voor video!), zodat met direct de gewenste informatie kan opzoeken, wanneer er vragen zijn op de winkelvloer. Of het ontwikkelen van aansprekende pre-boarding content. Er is vele ‘just in time’-content te bedenken, die bovendien niet alleen reactief ingezet hoeft te worden, maar door ontwikkelingen als big data, AI en machine learning ook ‘voorspellend’ (predictive) ingezet kan worden. En dan weten we de juiste snaar te raken bij de nieuwe medewerker!
Als we, in het kader van gamification, dan toch op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging… dan is ‘just in time’ er één!
Wil jij meer weten over deze trend? Neem dan contact op met Erica Twigt, erica.twigt@kega.nl op +31 (0)252 750275.