Ook online staat de senior zijn mannetje. Hoewel hier nog wel een deling zichtbaar is tussen de 65-75-jarige en 75+er zien we dat gemiddeld 80% toegang heeft tot Internet. Hiervan doet 65% weleens online aankopen (CBS 2016) en zien we dit percentage hard stijgen door de nieuwe toetreders (de leeftijdsgroep 45 – 65 jaar, de aanstaande 65+er, doet 81% online aankopen).
We kunnen niet anders dan concluderen dat dit een zeer kansrijke doelgroep is. Een groep die zich graag gehoord wil voelen maar die door de markerteer van vandaag (25-45 jaar) niet begrepen wordt, en eerlijk gezegd vaak genegeerd wordt.
Content wordt nauwelijks afgestemd op deze doelgroep. Over het algemeen richten retailers en marketingafdelingen zich voor het grootste gedeelte op de groep 25 tot 49 jaar. Als er al wordt ingespeeld op de oudere doelgroep gebeurt dit volgens de senioren zelf zelden op de juiste manier. Het is vooral content die zich richt de stereotype senior (een vrolijke grijze duif die een hoortoestel of inloopdouche nodig heeft die door een jonge held geholpen wordt). Dit sluit vaak niet aan op de levensstijl van de 65+er. De meeste senioren zijn bijvoorbeeld vaak aan het wandelen en fietsen en houden van tuinieren, maar die vitaliteit zie zelden terug. Er wordt uitgegaan van de zaken die de senior niet meer kan, terwijl senioren zich liever associëren met hetgeen ze wel allemaal kunnen.
Dit is ook terug te zien in tijdschriften en folders. Bedenk maar eens dat vrouwelijke modellen bijna altijd tussen de 25 en 35 jaar afgebeeld worden en dat er nauwelijks oudere modellen worden gefotografeerd. Men denkt dat je hiermee een bredere doelgroep aanspreekt maar dat ziet deze kansrijke doelgroep toch echt anders. Ook (Web)winkels zijn veelal onaantrekkelijk voor senioren, zij geven dan ook aan dat het steeds lastiger shoppen is.
In een gemiddelde winkelstraat lopen overdag voornamelijk oudere consumenten, terwijl uit de meeste (kleding)winkels dancebeats uit de speakers dreunen en de gangpaden in deze winkels vaak erg smal zijn. Ook leesbaarheid van de communicatie en kleine pashokjes stoten de senior af. Ook online shoppen kan aantrekkelijker gemaakt worden voor ouderen. Zo is de leesbaarheid van de communicatie vaak niet goed en is de navigatie vaak niet intuïtief en hierdoor moeilijk te begrijpen.
Met een groep die zo groeiende is en voor veel omzet kan zorgen, zal de retailer serieus moeten gaan nadenken over de content voor ouderen. Wat is de relevantie van je winkel? Welke veranderingen in content moeten worden aangebracht om deze groep ook aan te spreken en hoe kan er differentiatie aangebracht worden in de communicatie. Door goede inzichten te verwerven in de customer journeys van de diverse klantgroepen, kan de content hierop aangepast worden. Flexibele content is dan key! Veel ouderen overdag in de winkel en in het weekend juist jongvolwassenen? Zorg dat je met digital content verschillende boodschappen kan tonen. Maar het begint met goede inzichten in de doelgroep, wij raden iedereen aan met de doelgroep in gesprek te komen en wij verzekeren je dat verrassende, bruikbare inzichten direct zullen volgen.