Loyalty?
Prijs is belangrijk, prijzen vergelijken steeds makkelijker, iedere retailer is online, en mobiel, en biedt eigenlijk dezelfde vaste service, switchen van aanbieder is een piece of cake, bezorging is overal prima geregeld…. Is loyalty dan nog wel een factor?
Loyaliteits programma’s worden massaal ingezet om trouwe klanten te vinden en te houden. Maar dat verzekert je niet automatisch van loyale klanten. Sterker nog: Loyaliteitsprogramma’s worden door 90% van de consumenten negatief beoordeeld. Dat is jammer, want loyale klanten zijn bereid om 2 keer meer uit te geven.
De meeste loyaliteitsprogramma’s draaien alleen om het sparen van punten. En dat werkt gewoonweg niet. Ruim 28% van de consumenten start wel met sparen, maar stopt zonder ooit een punt in te wisselen. En 54% is inactief, er wordt geen enkele punt gespaard. De consumenten die wel sparen doen dat voor een groot deel niet bewust. 45% weet bijvoorbeeld niet hoeveel punten zij hebben of welke waarde hun puntensaldo vertegenwoordigt.
Heeft punten sparen dan nog wel zin?