- 75% van de shoppers wil vooraf kunnen checken of een product op voorraad is.
- 70% heeft het gewenste product namelijk snel nodig én wil het gezien en gevoeld hebben voor het te kopen;
- Is het product niet op voorraad of heeft de shopper tóch niet de behoefte om er direct de winkel mee uit te lopen? 73% verwacht het via same day delivery nog dezelfde dag in huis te hebben;
- 62% zou graag van tevoren een afspraak maken met een expert;
- 60% verwacht dat het winkelbezoek een sociale ervaring biedt;
- 57 % rekent op extra activiteiten in de winkel.
Wil je relevant zijn voor de verwende ‘on-demand’ shopper van nu, dan zijn dit dus de punten waar je je in je concept op zal moeten richten.
Bepaal je ideale mix: Efficiency x Experience x Expertise
We concludeerden het zelf al eerder, en ook ABN AMRO stelt het in een rapport.
Op hoofdlijnen zijn er 3 strategische attributen die je kunt inzetten bij het definiëren van jouw relevantie voor de shopper van nu, als antwoord op, of juist in de mix met digitale touchpoints.
Hier geldt: wil je echt relevant zijn, excelleer dan op minimaal 1 attribuut en probeer een mix te vinden met een van de andere attributen.
1. Efficiency
Snelheid en gemak zijn hier de sleutelwoorden, runshopping in optima forma. Hoe maak je het leven van jouw shopper makkelijker?
2. Experience
Belevenissen en productervaringen zijn hier de sleutelwoorden. Welke multizintuiglijke en sociale waarde voeg je met jouw concept toe aan het leven van jouw shopper?
3. Expertise
Kennis en specialisme, daar draait het bij dit attribuut om. Kun je het juiste advies geven, of de juiste specialistische handelingen uitvoeren en zo jouw meerwaarde tastbaar maken?
Onderscheid je waar je echt het verschil maakt!
We zijn nu op het punt gekomen om de focus te verleggen. Ons te richten op waar de echte retail champions zich de afgelopen jaren ook al fanatiek mee bezig hielden: zoeken naar nieuwe relevantie voor merk en formule.
Binnenkort inspireren we via nieuwe blogposts met een aantal innovatieve of juist traditionele retailtrends- en concepten. Formules die een briljant concept hebben gebouwd rond attributen als experience, service, (product)presentatie, distributie en personeel, in een retailwereld waarin prijs een gegeven is, beschikbaarheid vanzelfsprekend en het product soms slechts een middel is verworden dat toegang biedt tot een belevenis die je wilt blijven ervaren.