Maar wat maakt de deal nou zo interessant voor de consument? Voor velen is het lidmaatschap vanzelfsprekend, alleen al vanwege het wegvallen van de verzendkosten [eng:For many, Amazon Prime is a no-brainer for its shipping perks alone]. Voor $119 per jaar kun je niet alleen ongelimiteerd gebruik maken van gratis verzending (de tweedaagse versie) [eng: unlimited free two-day shipping], maar heb je ook toegang tot de Prime streamingdienst van video en muziek, Kindle boeken en extra kortingen en deals bij partners.
[quote] Amazon Prime is a no-brainer for its shipping perks alone
Niet voor elke retailer zal het zo makkelijk zijn om van je loyalty programma een ‘product’ te maken, waar men voor wil betalen. Toch is het steeds meer de vraag vanuit de klant. Loyalty programma’s zijn namelijk zo gewoongoed geworden [eng: have become zo commonplace], dat de voordelen, zoals verjaardagskortingen, gratis upgrades, gespaarde korting meer als een recht dan een beloning voelen. De klant wil zich bijzonder voelen en daar zouden retailers op in kunnen spelen.
Shoppers want to pay for the privilege of loyalty
Zo concludeerde Calvin McDonald, CEO van Lululemon, de retailer in yoga- en fitnesskleding [eng: yoga and workout gear], na een test met een betaald loyalty programma in Edmonton, Canada: “Guests are seeing value beyond just the product.” De klant betaalt $128 per jaar en krijgt daarvoor onder meer een exclusieve sportlegging of shorts [eng: a member-exclusive pair of pants or shorts] (members only), geen verzendkosten en toegang tot speciale events en yogalessen. Het betaalde loyalty programma was in Canada zo succesvol dat het nu uitgerold gaat worden naar andere markten. En ze zijn er bij Lululemon van overtuigd dat het lidmaatschap ook nog wel wat omhoog kan.