Retail reality 

Progressive Web App, is een term die je ongetwijfeld al eens hebt gehoord.

De technologie is nog relatief nieuw en wordt nog maar beperkt toegepast, maar toch hebben al enkele grote spelers waaronder de Nikkei Index, Tinder, Lancôme, Trivago en Uber ervoor gekozen om PWA’s te ontwikkelen. Ook verschillende retailers waaronder Alibaba, Debenhams, George (ASDA) bieden inmiddels PWA’s aan.

Waarom? Omdat het aanbieden van PWA’s leidt tot een verbetering van belangrijke online KPI’s:

Alibaba                       - 76% conversiestijging, 30% meer actieve gebruikers op Android

Lancôme                    - 17% conversiestijging, 53% stijging van sessies op iOS

Debenhams               - 40% stijging van de mobiele omzet, 20% conversiestijging

George (ASDA)          - 31% conversiestijging, 20% meer pageviews per bezoek

Nikkei Index              - 58% conversiestijging (inschrijvingen), 49% meer dagelijks actieve gebruikers

Maar wat is nu eigenlijk een PWA? Heel in het kort: Een PWA is een app die geïnstalleerd kan worden buiten de Appstore of Playstore om. Op het moment dat een gebruiker met z’n smartphone de website van een bedrijf bezoekt die een PWA aanbiedt krijgt deze gebruiker een pop-up te zien met de vraag of hij/zij de website wil toevoegen aan het startscherm.
Voor een gebruiker is er op het eerste gezicht ook niet heel veel verschil met een huidige mobiele website, maar onder de motorkap klopt een volledig nieuw technisch hart. 

In het kort komen de veranderingen neer op het volgende. De voorkant van de website (Frontend), datgene dat de gebruiker ziet en de achterkant van de website (backend), het beheersysteem zitten momenteel in een softwarepakket (bijv. Magento) en in de nieuwe opzet worden die van elkaar losgekoppeld. Frontend en backend “praten” voortaan met elkaar via een een zogenaamde API, een communicatieprotocol voor software.

Een belangrijk voordeel hiervan is dat het eenvoudiger wordt om meerdere typen frontends aan een backend te koppelen waarbij ze alleen van dezelfde functionaliteit gebruik kunnen maken. Een website, app, instore Kiosk of een zelfs een Kassa (POS)-applicatie kunnen dus relatief eenvoudig aan hetzelfde beheersysteem gekoppeld worden dat vervolgens voor al deze toepassingen de orders/bonnen verwerkt. 

De tweede belangrijke verandering is dat de frontend van de huidige website of webshop, gebaseerd op HTML/CSS/Javascript, vervangen wordt door een nieuwe die gebaseerd is op “progressieve” webtechnologie. Hierbij wordt de voorkant van de website opgedeeld in bouwblokken of modules. Op het moment dat je als gebruiker een pagina op de website bezoekt, zal deze alleen de inhoud die nieuw/anders is opladen. Inhoud die vrijwel nooit veranderd, de menu’s boven en onderaan de pagina hoeven bijvoorbeeld niet op iedere pagina opnieuw geladen te worden.  Het belangrijkste voordeel hiervan is dat de website voor een gebruiker veel sneller zal laden dan de huidige websites, met name als gebruik wordt gemaakt van een 3G verbinding.

De laatste belangrijke voordelen zitten in het App-gedeelte van PWA. Als een gebruiker ervoor kiest om de app te installeren worden op dat moment alle belangrijke onderdelen van de website op de smartphone gezet. Hierdoor zal de site altijd snel openen, ongeacht de kwaliteit van de verbinding. Alleen sommige inhoud zal trager laden in het geval dat de verbinding traag is. 

De app ziet er verder ook uit als iedere ander app op de smartphone. De gebruiker ziet geen browser, maar een volledige full screen applicatie met dezelfde gebruikerservaring als apps die via de App of Play store geïnstalleerd zijn.

Zoals gezegd is de technologie nog volop in ontwikkeling, maar het ziet er naar uit dat de adoptie van PWA’s heel hard gaat groeien in 2019. Vanwege bovengenoemde voordelen zal vanaf 2020 waarschijnlijk het merendeel van de Retailers die een nieuwe website laat ontwikkelen dit doen op basis van PWA. 

Wil jij meer weten over deze trend? Neem dan contact op met Stefan de Jong, stefan.dejong@kega.nl  op +31 (0)252 750275.

Voordelen van composable commerce · Kega
Voordelen van composable commerce · Kega
23 oktober, 2022

Vier redenen waarom Composable Commerce dé toekomst van Digital & E-commerce is Gebruiksvriendelijk, snel en samenge...

Wat maakt mijn product nu eigenlijk zo bijzonder? | Column Erica Twigt · Kega
Wat maakt mijn product nu eigenlijk zo bijzonder? | Column Erica Twigt · Kega
12 juni, 2016

Eat whatever the brand serves you COLUMN / Erica twigt Een belangrijk dilemma waar elke retailer en merk mee worstelt is...

Composable Commerce: een minder grote stap dan je denkt
Composable Commerce: een minder grote stap dan je denkt
26 september, 2023

Composable Commerce: een minder grote stap dan je denkt De implementatie van een composable commerce strategie heeft vee...