In de reguliere supermarkten zie je story telling op kleine schaal terug. Een mooi voorbeeld van een samenwerking die kan ‘leunen’ op story telling is de samenwerking tussen La Place en Jumbo. Laatstgenoemde kon na de overname van La Place, profiteren van het sterke merk La Place en bekende en kwalitatief goede producten introduceren in het Jumbo-schap. Zo zijn de beroemde kruidenroomkaas en de worstenbroodjes van La Place nu ook te koop in de supermarkt.
One trick pony’s zijn hot
Buiten de supermarkten om zie je ook in Nederland mooie voorbeelden van storytelling in food ontstaan. Het lijken misschien een beetje ‘one-trick-pony’s’, oftewel bedrijven met een concept dat lijkt alsof ze slechts één kunstje kunnen, maar de consument weet het zeer te waarderen. Van The Avocado Show tot de Pindakaaswinkel tot de Yoghurt Barn, de consument wil eten mét een verhaal. Het kunnen verhalen zijn over de transparantie van het productieproces, over de herkomst, de invloed op je gezondheid of de omgeving, de technologische innovatie of juist de traditie. Belangrijk is de geloofwaardigheid en het ‘bewijs’ in de vorm van het eten.
Het verhaal van Sergio en zijn culinaire frites-avontuur
Tegenwoordig maken steeds meer sterrenkoks een uitstapje naar fast-food ‘op niveau’. Het concept is vaak gebaseerd op de beste ingrediënten, zonder conserveringsmiddelen en in een instagram-waardig [eng: instagrammable] interieur. Sergio Herman, de sterrenkok uit Zeeland zette met zijn Frites Atelier een story telling-concept van formaat neer. Niemand minder dan Piet Boon tekende voor het interieur en Sergio himself voor de receptuur. Jawel, de term ‘receptuur’ is hier op z’n plaats, want dat het geen ordinaire frietjes zijn, is wel duidelijk. Sergio zelf spreekt immers over zijn nieuwe culinaire uitdaging, waarbij hij “ruim anderhalf jaar lang aardappelen heeft getest en geproefd, met maar één doel, het bereiden van mooie, smaakvolle frites met sensationele toppings.”
De communicatie van het verhaal, wat tot uiting komt in een folder, het interieur en het personeel maken de customer experience compleet: de verkoopster met de zwarte handschoentjes en haar verhaal over de gekozen aardappel, zien hoe de frites gebakken wordt, het ‘opmaken’ van het bakje, het raspen van de kaas.
Dit is letterlijk en figuurlijk smullen! En niet alleen voor de marketeer.
Wil jij meer weten over deze trend? Neem dan contact op met Erica Twigt, erica.twigt@kega.nl op +31 (0)252 750275.