Wie kraakt de code?
Welke merken hebben de RoX al daadwerkelijk gekraakt en weten de perfecte mix te vinden van de juiste medewerker, de juiste waardeset en begrip van hun shoppers en weten dit te vangen in ‘magic moments’, die er voor zorgen dat zij daadwerkelijk als winnaar uit de bus komen?
Winky Lux: een prachtig voorbeeld van het vermarkten van de experience
Cruelty-free en toxin-free beauty brand Winky Lux heeft ontegenzeggelijk de code gekraakt om (het vrouwelijk deel) van Gen Y en Gen Z voor zich te winnen. Hoe lukt het hen om in de - door cosmeticamerken vergeven - winkelstraten van New York een footprint neer te zetten die een hele nieuwe generatie shoppers aanspreekt, ‘socially shareable’ te zijn én haar zaakjes commercieel slim op orde te hebben?
Winky Lux’ fysieke retail footprint is helemaal ingericht rond ‘Instagrammability’. “If it didn’t happen on Instagram, it didn’t happen” is het credo dat je op hun website terug vindt en in hun Winky Lux Experience winkel gereflecteerd ziet. Zuurstokroze kamers vol kleurige objecten schreeuwen om gefotografeerd te worden met de bezoeker als stralend middelpunt. Met uiteraard maar één doel: het creëren van de perfecte Instagram content voor de Winky Lux fans. En dat heeft waarde. Om die reden vraagt Winky Lux 10 dollar entree voor hun retail experiences. Vervolgens kun je je als bezoeker uitleven met het maken van foto’s én mag je bovendien de 10 dollar tegoed besteden aan Winky Lux producten. Daarmee staat de retail experience centraal en is het product een souvenir van de reis die de klant heeft gemaakt.
Een uniforme oplossing voor iedereen?
Is deze manier van storyselling dan voor iedereen de sleutel tot succes? Zeker niet: vooralsnog lijken het vooral de populaire nieuwe ‘unicorns’ als Glossier Inc. en Casper (zie hun fantastische ‘The Dreamery’!), bekende retail opschudders als Gentle Monster en Galeria Melissa en trendsettende mastodonten als Nike en Apple, die daadwerkelijk demonstreren hoe de ervaring in hun merk tempels zodanig veel waarde genereert, dat het product bijkans als souvenir van de experience kan worden gezien.
Voor alle andere merken en retailers geldt: probeer met je merk en (retail) experience zo goed mogelijk te scoren op de E’s van Experience en Expertise, plus kijk goed naar de 6 RoX waarden en probeer van je experience daadwerkelijk een onderscheidend ‘product’ te maken. Zo maak je ieder gekocht product een souvenir van jouw unieke experience.
Wil jij meer weten over deze trend? Neem dan contact op met Erica Twigt, erica.twigt@kega.nl op +31 (0)252 750275.