4. De kracht van de niche
In de schaduw van de gigantische retail kolossen bloeit een tegenbeweging: de van de niche retail. Unieke kleine concepten, die zich hoe deze er uitzien en wat ze exact kosten. Foto’s maken verboden! Aan de andere kant gaat “niche” ook over extreem specialisme: focus op 1 product(soort), zoals Kaktus København; een superhip winkeltje dat niets anders dan cactussen verkoopt. Niche stores voorzien in de steeds groeiende behoefte naar kleinschaligheid en unieke ontdekkingen.extreem specialiseren of voor unieke exclusiviteit gaan. Neem voorbeeld het geheimzinnige World of Niché in New York (volgens insiders gelieerd aan het al even unieke Kith NYC). Een sneakerstore die alleen op afspraak bezocht kan worden, slechts 3 modellen aanbiedt in extreem gelimiteerde oplages, en waarvan klanten vooraf niet weten.
5. Hyper local // Glocal
In het verlengde van de niche focus, is er de focus op een extreem klein verzorgingsgebied, voor maximale lokale relevantie, liefst in combinatie met local hero schap. Zo geven globale merken als Aesop en Camper iedere nieuwe store een volledig andere, op de nieuwe vestigingsomgeving gerichte en liefst door lokale architecten ontworpen gezicht, bieden de kleine Hollandse stadstuinwinkels Wildernis (Amsterdam) en STEK (Rotterdam) specifiek op de woonsituatie van de omgeving (appartementen met balkons) gerichte assortimenten, terwijl de Koreaanse convenience store GS25 hun formule super slim ‘tweakt” op de lokale doelgroepen van eenpersoonshuishoudens.
6. Subscription services
Een interessante combinatie van gemak en verrassing zijn de populaire subscription services. Nu nog vooral bekend van voedselboxen als HelloFresh of de make-up box Birchbox, zien we deze vorm van retail een grote vlucht nemen wanneer ook steeds meer alledaagse producten in box vorm worden aangeboden: van kattenbakvullingen tot scheermesjes en van koffiecapsules tot luiers.
Kan de consument er tijd en/of geld mee besparen en is het een productgroep die niet valt binnen het cluster van retailconcepten waar shoppers graag tijd aan besteden? Hou er dan maar rekening mee dat er binnenkort een (maandelijkse) box service voor komt. Helemaal nu Amazon Subscribe & Save ook gelanceerd is.
7. Marketplaces
We kunnen er niet omheen: online marketplaces (Amazon, Alibaba, eBay, Etsy) zijn here to stay. Bol.com begon ooit als electronica- en boekenwebshop, maar inmiddels verloopt 25% van de verkopen via z’n eigen marktplaats en is de verwachting dat dit de komende jaren tot 50% zal oplopen. Ook offline zullen hedendaagse marktplaatsen aan populariteit gaan winnen, bijvoorbeeld in de vorm van blurring concepten, waarbij verschillende shops samen onder een dak werken.
8. True to the craft
De makerij en het ambacht keren weer terug naar de winkelstraat. Van volledige (eind)productie en assemblage tot customiseren en repareren. Lees de column van Rene Spaanderman en de Retail Bite over Nixon verderop in dit boek voor meer over deze trend.
9. Pop-up
Groot geworden in crisistijden waarin leegstaande, dure retailmeters tijdelijk gevuld moesten worden, wordt de pop-up store langzaam volwassen. Of het nu gaat om retailers die kortstondig een nieuw marktgebied willen verkennen, brands die hun merk tijdelijk via retail willen versterken of een nieuw product introduceren of kortdurend verkopen, pop-up retail is definitief een blijvertje.
De bottom line
Nieuwe retailtijden vragen om nieuwe retailconcepten. De komende jaren zal de focus liggen op “experiental retail”, unieke ervaringen die er voor zorgen dat wij als shoppers tijd en geld willen besteden. Aan de andere kant is er de sterke opmars van time & money saving concepten, die ons leven eenvoudiger en goedkoper kunnen maken en de toenemende dominantie van shopping ecosystemen, zoals Amazon. Ergens in het midden? Daar wil je je niet bevinden. Bouw je concept rond een uitgekiende mix van efficiency, expertise en experience en de basis voor een krachtige formule is gelegd.