Link 1 Link 2 Link 3
Case
De Composable Commerce aanpak van Bike Totaal
Project details
Klantnaam:
Dynamo Retail Group / Bike Totaal
Project:
Headless frontend met Storyblok & Algolia
Oplossing:
Webshop op basis van Composable Commerce
Commerce platform gebaseerd op Composable Commerce
Bike Totaal is een Nederlandse winkelketen die gespecialiseerd is in fietsen, fietsonderdelen en -accessoires, met een uitgebreid netwerk van aangesloten fietswinkels door het hele land. De keten biedt een breed scala aan fietsen voor alle leeftijden en doeleinden, evenals professionele reparatie- en onderhoudsdiensten.
Voor Bike Totaal hebben wij in 3,5 maand tijd een Composable Commerce platform gerealiseerd, waarvoor onder andere Storyblok, Algolia en Alumio zijn geïmplementeerd. Dit platform is toekomstbestendig dankzij zijn flexibiliteit, wendbaarheid en snelle time-to-market.
De aanleiding
In 2023 werd duidelijk dat Bike Totaal en Profile ‘de Fietsspecialist’ samen verder zouden gaan onder de nieuwe Bike Totaal formule. Hiervoor was een nieuwe huisstijl en design nodig. De vorige webshop was verouderd en door het vele maatwerk erg kostbaar om te onderhouden. Het samenvoegen van beide formules en de wens om de bijbehorende huisstijl online door te voeren, was een uitstekend moment om de technische opzet opnieuw vorm te geven.
Het doel van de website en webshop van Bike Totaal is om consumenten te inspireren en overtuigen vaker de fiets te pakken. Dit willen zij bereiken door relevante content op het juiste moment te tonen en bezoekers altijd de mogelijkheid te bieden een van de meer dan 160 winkels te bezoeken. Daarnaast wil Bike Totaal haar doelgroep helpen in de oriëntatie naar een nieuwe fiets en informeren over de verschillende services die zij bieden.
De oplossing
De basis van de oplossing is de implementatie van een nieuwe storefront, een Content Management Systeem (CMS), en een Search & Merchandise-systeem die aansluiten bij de toekomstvisie van Dynamo Retail Group en de herpositionering van de Bike Totaal-formule. Voor het opstellen van een composable (headless) storefront is het noodzakelijk om dit te doen op basis van ReactJS, waarbij een cloud-based CMS en een cloud-based Search & Merchandising-oplossing worden geïmplementeerd.
De headless storefront wordt beheerd door het Content Management Systeem Storyblok, en in de backend is een Search & Merchandise-component toegevoegd door middel van Algolia. De verschillende systemen zijn op een moderne manier geïntegreerd. Ze communiceren rechtstreeks via API's met de frontend en zijn slechts in enkele gevallen onderling verbonden.
Om in het complexe landschap informatie tussen de bron en de ontvanger te communiceren, is er gebruikgemaakt van een servicebus, Alumio. In de Alumio-servicebus vinden veel transformaties, samenvoegingen en businesslogica plaats.
Gerealiseerde oplossingen
Door te kiezen voor een Composable Commerce-aanpak kan Bike Totaal nu componenten (systemen) selecteren die het beste passen bij het merk en de afdelingen die ermee werken. Eerst is de hosting omgezet naar Hypernode en Vercel, waarna de backend en frontend van elkaar zijn losgekoppeld. De belangrijkste componenten hierbij zijn het CMS Storyblok en Search & Merchandise Algolia.
Door het inzetten van de servicebus heeft Bike Totaal meer flexibiliteit met data-uitwisseling, minimaal maatwerk op de systemen en een gebruiksvriendelijk inzicht in de interfaces. Met de servicebus wordt informatie uit verschillende bronnen opgehaald, zoals basisproductinformatie, verrijkte productinformatie, voorraadinformatie, levertijden, servicepakketten voor fietsen en lokaal assortiment van de ondernemers uit kassasystemen.
Om de winkels van Bike Totaal beter van dienst te zijn, is er voor ieder een eigen webpagina geïmplementeerd waarop zij informatie kunnen plaatsen over bijvoorbeeld vacatures, winkelinformatie zoals openingstijden en de aangeboden services. Daarnaast is het aanvragen van een proefrit ontwikkeld en geïmplementeerd, waardoor consumenten direct via de website een proefrit kunnen aanvragen bij hun gekozen winkel. Dit heeft geleid tot meer traffic naar de winkels.
Voor de medewerkers van Dynamo Retail Group is het e-commerce systeem inzichtelijker en gebruiksvriendelijker gemaakt. De webshop is overzichtelijk opgebouwd en vooral voor de contentafdeling is het eenvoudiger geworden om de content te beheren.
Het project had een korte doorlooptijd van slechts 3,5 maand. Het ontwikkelproces begon eind oktober 2023 en werd in februari 2024 opgeleverd. Dankzij de samenwerking en de ondersteuning van de betrokken partijen kon het project binnen de gestelde deadlines worden gerealiseerd.
"Sinds de implementatie van het Composable Commerce platform ervaren wij meer flexibiliteit in het creëren van campagnes en kunnen wij de boodschap beter afstemmen op onze doelgroep."
Podcastaflevering met Sander de Waal (Bike Totaal) over het belang van een sterk CMS-pakket
Dealen met Digital
Over Bike Totaal
Sinds 2014 maakt Bike Totaal deel uit van de Dynamo Retail Group, waar het (elektrische) fietsen en fietsaccessoires verkoopt. Begin 2024 zijn de twee formules Bike Totaal en Profile 'de Fietsspecialist', beide onderdeel van Dynamo Retail Group, samengevoegd en verdergegaan onder het nieuwe Bike Totaal. Met meer dan 160 winkels kunnen klanten in het hele land terecht voor vertrouwd, lokaal vakmanschap. In 2023 werd Bike Totaal opnieuw uitgeroepen tot Beste Winkelketen en Beste Fietsenwinkel van Nederland tijdens de ABN AMRO Retailer of the Year verkiezing.
Onze diensten
Digital commerce
Vanuit onze Unified Commerce visie ontwikkelen wij apps en composable commerce platformen die onze opdrachtgevers extra omzet opleveren.
Digital strategy
Met uitvoerbare roadmaps waarin zowel klant als medewerker centraal staan, helpen wij opdrachtgevers met de digitale transformatie.
Digital solutions
Besparen met slimme, digitale oplossingen. Wij helpen opdrachtgevers bij het kiezen of ontwikkelen van de juiste tools en functionaliteiten voor hun organisatie.