Real privacy is more than following rules

COLUMN /
Evelien schrijver

Whaaaa nieuwe wetgeving. Mei 2018 al!
Wat moeten we veranderen, wat mogen we nog net wel en wat (eigenlijk) niet meer?

Lead generation, profiling, mailen, retargeting, alles wordt onder de loep genomen met die ene focus. Wat mag ik binnen de mazen van de wet nog net wel doen! Ofwel: Hoe zorg ik ervoor dat ik zoveel mogelijk consumenten mijn ongewenste post blijf sturen. Bedrijven geven duizenden euro’s uit en besteden honderden uren om GDPR compliant te zijn. Want als dat keurmerk eenmaal op de website staat, dan is alles opgelost. Toch?

Waarom die focus op wat niet mag, of wat nog net wel mag? Je kunt ook accepteren wat we met elkaar allang weten.  De data is van de consument. Punt! En het is aan ons om het vertrouwen van de consument te winnen. Zodat we de gunst krijgen om de data te benutten om onze klant zo goed mogelijk te bedienen.

Dus waarom die wetgeving niet omarmen als kans om onze klant te bewijzen dat we zijn of haar data waardig zijn? Dat doe je niet omdat die consument dat van je verwacht. Of omdat de wet dat zegt. Maar vooral omdat je dat als merk of retailer gewoon moet willen.

Ik ben ervan overtuigd dat de manier waarop een bedrijf met data omgaat, een steeds grotere rol speelt in het merkbeeld dat een consument van dat bedrijf heeft. En daarmee in de bereidheid om met dat bedrijf zaken te doen. Een sterk merk, dat is een merk dat de consument respecteert en dat zorgvuldig met de data van die consument omgaat.

Informatie met respect behandelen. Dat is namelijk de echte privacy. En dat gaat voor mij verder dan veiligheid van data en zeker verder dan een keurmerk. Het gaat er niet om dat je zoveel mogelijk data zo veilig mogelijk bewaard en dat je vooral van iedereen een legale opt in hebt. Het gaat er vooral om dat je de consument laat zien dat je al die data verdient. Dat je het daadwerkelijk behandeld als een kostbaar goed. Dat je niet zomaar lukraak blijft zenden, ook al weet je precies wat de consument wel en niet zou willen lezen. Nee, respect voor data betekent dat je de consument verrast, niet onnodig lastig valt en alleen die info stuurt die relevant is.

Het betekent dat je met volle overtuiging de uitdaging aangaat om die consument te vinden die echt met je wil praten. Dat je laat merken dat je hem of haar echt kent en begrijpt en dat je hem of haar echt overal herkent.

Als we daar nu eens met z’n allen wat meer tijd en geld in zouden steken...

In-store kiosks verlagen lost sales in ANWB-winkels · Kega
In-store kiosks verlagen lost sales in ANWB-winkels · Kega
3 april, 2017

ENDLESS AISLE OPLOSSING INSTORE Bestelzuil in de winkels van de ANWB De ANWB staat niet alleen bekend als hulp bij pech ...

Kega
Kega
26 januari, 2017

27 januari 2017 Bestelzuil in de winkels van de ANWB De ANWB staat niet alleen bekend als hulp bij pech onderweg, maar l...

The weakest link · Kega
The weakest link · Kega
30 september, 2019

THE WEAKEST LINK COLUMN / Stefan de jong De meeste retailers doen verschrikkelijk hun best hun imago te bewaken en de cu...