Amazon blijft de gevestigde orde opschudden. Eind 2017 opende de marktplaats twee unieke pop-ups met Calvin Klein in New York en LA, ter ondersteuning van het opvallende feit dat Amazon het exclusieve eerste recht had op de verkoop van de CK Underwear eindejaarscollectie, in plaats van de gevestigde department stores.
Amazon brengt z’n apps naar een fysieke omgeving
De minimalistisch industriële pop-up in Soho NYC is helemaal ‘phygital’. Shoppen gebeurt volledig binnen de Amazon app; van het selecteren van je favoriete producten (door het scannen van de barcodes of via visual search), tot support door Amazon's Alexa (via de verschillende Echo devices) en de eenvoudige in-app checkout. Helaas pakt Amazon niet extra uit met aanvullende proximity diensten of verregaande personalisatie.
Producten kun je direct meenemen of alsnog laten bezorgen, bijvoorbeeld als je kiest voor de personaliserings optie. In de futuristische fitting room laat Alexa je het licht en de muziek bedienen en kun je je verder uitleven met alle andere mogelijkheden die Amazon's spraakassistent in huis heeft.
Killer innovatie of grappige gimmicks?
Laat ik heel eerlijk zijn: ik was niet ontzettend onder de indruk van de totale retail experience en (de integratie van) de Amazon technologieën in deze tijdelijke store.
Toch staat als een paal boven water dat Amazon's innovatiedrang (Amazon Go, anyone?) en de in deze pop-up getoonde technieken een grote vlucht gaan nemen. Laat je door deze gimmicky pop-up dus geen zand in de ogen strooien: Amazon en z'n partners gaan onze manier van winkelen de komende jaren nog verder veranderen.