Normal - De snelle groei is ''Normal''
In 5 jaar tijd groeien van 1 vestiging in Denenmarken naar meer dan 150 vestigingen in vier landen, waaronder Nederland, betekent dat je een gat in de markt hebt gevonden. Normal heeft dit dan ook duidelijk gevonden. Zoals zij zelf zeggen verkopen ze normale huishoudelijke merkproducten voor abnormaal lage prijzen. Hoe ze dit doen?
De merkselectie van Normal is eenvoudig, zij kopen het daar in waar het artikel het goedkoopst wordt aangeboden. Dit kan overal in Europa zijn en zij zorgen dat het in hun winkels komt, vaak voor 30 tot 50% minder. Daarnaast zorgen zij ook dat ze blijven verrassen met een wisselend assortiment dat je nergens in West-Europa kan vinden. Dat kan dat ene frisdrankje zijn of de chips uit je favoriete vakantieland. Leuk om steeds weer te kijken wat er nieuw is.
Hierin kopieert Normal de keten Action waar ook een groot wisselend assortiment voor extreem lage prijzen mensen blijft trekken. Normal houdt het assortiment echter kleiner en specifieker waardoor het meer een destination bezoek is. Daarnaast zorgt Normal, evenals Scandinavische retailers als Flying Tiger en Sostrene Grene, voor een opvallende vormgeving door heel de winkel en communicatie. De ietwat geeky tekenstijl en dito tone of voice geven een verfrissend beeld in de winkelstraat en realiseren een sterke aantrekkingskracht.
Op dit moment zijn er 4 vestigingen in Nederland maar wij verwachten een aanzienlijke groei de komende jaren. Niet echt normaal met de roerige retailontwikkelingen maar voor hen net zo normaal als hun groei in Scandinavië.