North Face AI

The North Face heeft voor iedere activiteit en situatie een jas. Letterlijk! Want je kunt kiezen uit 350 verschillende jassen. Maar hoe kies je de juiste jas? Dons of synthetisch? Licht gewicht is fijn, maar is het warm genoeg? Gelukkig is daar het vakkundige winkelpersoneel van The North Face. Door het stellen van de juiste vragen in een goed gesprek wordt al snel duidelijk welke jas het beste bij jou past.

Online zijn er filters met al die technische eigenschappen. De consument moet zichzelf helpen, door de juiste filters te kiezen. The North Face merkte dat, vooral veel nieuwe, klanten moeite hadden om de juiste filters te kiezen. Zij verloren zich al scrollend op pagina’s vol met jassen, zonder een aankoop te doen. Dat moest anders.

Samen met IBM Watson heeft de Amerikaanse outdoor specialist een nieuwe hyper persoonlijke manier van zoeken geïntroduceerd. Met behulp van Artifical Intelligence wordt online het gesprekje dat je normaal gesproken met een winkelmedewerker hebt, zo goed mogelijk nagebootst.

Watson stelt online de vragen die een winkelmedewerker ook zou kunnen stellen: “Voor welke activiteit heb je deze jas nodig?”  “Waar ga je deze jas dragen?”  “ Oh New York is lovely in the spring”  “Wanneer ga jij?” Een echt gesprek dus. Ieder antwoord is voor Watson een selectiecriterium en helpt om de beste opties voor de consument op een rij te zetten. Aan het einde van het gesprek kan de consument kiezen uit een korte lijst met goede opties.
De AI is 2 maanden getest door meer dan 50.000 klanten. Een gesprek met Watson duurde gemiddeld 2 minuten, waarna ruim 60% heeft doorgeklikt naar een product. Driekwart van de gebruikers vond de ervaring voor herhaling vatbaar. Vooral nieuwe klanten zonder veel productkennis waren positief. De gebruikers gaven de AI een rating van 2,5 uit 3.

De AI heeft geen dramatische invloed op de omzet gehad tijdens de test, maar The North Face is er van overtuigd dat deze vorm van technologie de online wereld op zijn kop gaat zetten. En dat de technologie helpt om meer mensen fan van hun merk te maken. Watson wordt steeds slimmer naarmate deze meer gebruikt wordt. De technologie leert zichzelf wat wel en geen goede suggestie is. Zodat deze steeds beter worden.  De AI wordt op basis van de bevindingen dan ook verder ontwikkeld en wordt in april 2017 opnieuw uitgerold.
 

Thankfully you can always rely on the expert store staff at The North Face. By asking the right questions during a great, friendly conversation, it’s clear in no time what jacket you’ll feel most comfortable in.

Deze retail bite al gelezen?