Urban Outfitters’ blauwdruk voor een hyper lokale experience
Hoe groter de retailorganisatie, hoe kleiner de innovatiekracht en hoe groter de mentale afstand tot de consument en zijn/haar lokale leefomgeving? Niet als het aan Urban Outfitters ligt, dat al jarenlang actief is met zijn UO Spaces en met de huidige retailtrends relevanter en inspirerender dan ooit blijkt te zijn.
Hun Amerikaanse UO Spaces (Space Ninety 8 in New York, Space 15 Twenty in Los Angeles en Space 24 Twenty in Austin. Elke “Space” is vernoemd naar het eigen huisnummer) zijn “a shared center for retail, local pop-up marketplaces, live music, events and dining” en “a space for bringing together artists, creatives, musicians and designers”, “curated for the community”.
Urban Outfitters faciliteert het vastgoed (uiteraard inclusief een Urban Outfitters store) en gaat zoveel mogelijk (tijdelijke) samenwerkingen aan met grote en kleine merken voor pop-up exhibitions (a la het gelauwerde Story pop-up concept), horeca ondernemers, lokale ontwerpers en multidisciplinaire artiesten tot yoga leraressen en lifecoaches. Kortom, een lokale creatieve broedplaats van uiteenlopende invloeden en disciplines, waar verschillende verdienmodellen kriskras door elkaar lopen.
Je kunt je complete buzzwoordenboek afstrepen: een hyperlokaal initiatief, dat continu evolueert (oftewel; “permanently temporary”), waarin community building centraal staat, blurring tot een hoger doel is verheven, de experience economy welig tiert en dat alles onder het mom van Urban Outfitters’‘glocalisering’.
Of zoals Urban Outfitters’ Creative Director Stephen Briars het stelt:
“By creating a community feeling through extra additions like a library or cafe, not only are we promoting our lifestyle, but we are also creating a new retail environment for customers to discover and enjoy”.