Van megastore naar stadsconcept

Ikea - Van megastore naar stadsconcept

Nu ook binnen de meubelbranche het aandeel van online bestedingen steeds groter wordt en trendy, online design brands als Made, Joybird en Matt sleeps in opkomst zijn, kon Ikea niet langer vertrouwen op de winkelvloer van zijn megastores. Ook de trend dat een steeds groter aantal bewoners van grote steden als Londen en Parijs niet over een auto beschikken en het dus veel lastiger wordt om de Ikea-winkels buiten het centrum te bezoeken, leidde ertoe dat Ikea is gaan experimenteren met stadsconcepten. Zoals Javier Quiñones, country retail manager van UK en Ierland zegt: “What we are doing is looking at the future and how we can be where the consumer wants us to be.”

De stadsconcepten brengen niet alleen het merk dichterbij meer mensen; er wordt ook meer ingespeeld op de behoeften van de klant. Dat de nieuwe winkels bedoeld zijn om te inspireren maakt het niet tot een nieuw concept. Wat het interessant maakt, is dat Ikea keuzes maakt binnen de categorieën van hun assortiment. Zo startte men in mei 2017 met Ikea Temporary Dormitorios in de chique wijk Salamanca, in Madrid. Deze kleine winkel (900 m²) verkoopt alleen meubels en aanverwante artikelen voor de slaapkamer. Als customer experience een prachtige ervaring: zelf je PAX-kast digitaal inrichten aan de hand van vragen over jouw levenstijl, (laden)kasten kunnen bedrukken met persoonlijk design van bijvoorbeeld je eigen social media of beddengoed met persoonlijke tekst laten borduren.
Zo maak je van een standaardproduct een uniek exemplaar!

Het succes van de slaapkamerversie in Madrid leidde tot een woonkamerversie in dezelfde wijk. Zo zijn er nu in verschillende grote steden stadsconcepten: Stockholm (keuken), London (Planning studio) en Parijs. Voor alle stadswinkels geldt dat grote artikelen niet ter plekke kunnen worden meegenomen, simpelweg omdat er geen ruimte is om ze op te slaan. Wel kunnen de producten thuis worden afgeleverd en indien gewenst ook gemonteerd worden.
Met de uitrol naar de verschillende steden lijkt het erop dat Ikea een nieuwe formule heeft gevonden om ook de trendy stadsbewoner aan te spreken.

“How we can be where the consumer wants us to be.”