How can data deliver a unique shopping concept?

Hoe kan data een uniek shopping concept opleveren?
De kracht achter ieder goed concept is een briljante ingeving. Een creatief antwoord op de vraag: “Wat als…..…..”. Ondersteund door daadkracht en het lef om dingen gewoon te proberen. Maar denk je eens in dat je naast die briljante ingeving data centraal stelt. Dat levert een superkrachtige combinatie op. Data kan je alles vertellen over de consument, waardoor je hyperpersoonlijk kan zijn. Persoonlijk in content, in productaanbod en in communicatie. Kijk bijvoorbeeld naar de cosmeticaketen Sephora. Zij hebben de persoonlijke benadering het hoofdonderdeel van hun concept gemaakt. De datastrategie zorgt ervoor dat iedere klant op basis van huidtype, haartype en koopgedrag een uniek profiel krijgt. Exclusieve service, content, productaanbod en voordeel: alles is hierop afgestemd. Online, in de communicatie, en in de winkel. Voor iedere klant ziet Sephora er op die manier uniek en persoonlijk uit.

 


Slimme inzet van data verandert de winkelervaring
De manier waarop je data verzamelt kan ook zo onderscheidend zijn, dat de shopbeleving helemaal anders is, waardoor een nieuw shopping concept ontstaat. Omoda en Men at work bijvoorbeeld, bieden de consument een 3D app om thuis hun voet te scannen, om zo data te verzamelen en de kans op passende schoenen te vergroten (minder retouren). Er wordt belangrijke data verzameld, maar ook de shopbeleving wordt anders. Het Japanse warenhuis Isetan neemt net 1 belangrijke extra stap. Daar kun je in 5 seconden een scan van je voet maken. Die data wordt gedeeld op de tablet van een medewerker. Samen kies je vervolgens in een volledig 360 graden animatie jouw schoen uit. De data wordt opgeslagen in jouw profiel. Zodat je bij toekomstige bezoeken of online ook zelf met de data aan de slag kunt. Maar data kan nog een veel grotere rol spelen in een shopping concept. Als je als ondernemer verder durft te denken dan het inzetten van data om persoonlijk te kunnen zijn, als je data compleet durft te omarmen en als je data in ieder proces van de organisatie een meerwaarde kunt geven. Dan ontstaat er een uniek concept door en rond data. 

Lesara laat big data de collectie bepalen
Roman Kirsch zag in 2013 dat de toenemende dataficatie van fabrieken in Azië leidde tot steeds meer inzichtelijke en efficiënte processen. En hij stelde zichzelf de volgende vraag: Wat als we dat inzicht op een andere manier zouden kunnen uitnutten? Wat als we dat direct koppelen aan gedrag, aan real time bestellingen? Wat als we dan kunnen maken wat mensen willen, voordat de mensen zelf weten wat zij willen kopen? Als antwoord op die vraag werd in 2013 Lesara geboren. Lesara is een webwinkel waar kleding, sieraden, decoratie en huishoudelijke spullen te koop zijn. USP: Hoge kwaliteit voor een lagere prijs dan elders, inspelend op de nieuwste trends.

 


Het Duitse bedrijf is inmiddels actief in 6 landen met meer dan 50.000 producten. Het geheim van dit succes? In het hele proces speelt Big Data de hoofdrol. Lesara kijkt op een een andere manier naar trends: Niet naar de modeshows, beroemdheden of culturele trends. Modeblogs, Pinterest, Instagram, Google Trends, beoordelingen van concurrenten worden voortdurend gescand. Alle informatie wordt verzameld en is input voor een reeks efficiënte algoritmes die de vraag naar een bepaalde trend voorspellen.

De laatste trends razendsnel gespot en vliegensvlug te koop
Hot trends worden direct doorgezet naar China. De fabrikant maakt daar een prototype en maakt foto’s met Westerse modellen. Alles wordt zo snel mogelijk online gezet, zodat de consument kan starten met bestellen. Orders worden direct bij de Aziatische fabrikanten uitgezet. Vooral Chinese MKB-ers, start ups met jonge managers die digitaal werken en extreem flexibel zijn. De prijs kwaliteitsverhouding is in orde en snelle levering is gegarandeerd, omdat Lesara het gehele proces in eigen beheer heeft. Door het slim combineren van data en de volledige omarming ervan in het hele bedrijf kan iedere trend binnen 10 tot 15 dagen worden omgetoverd in een concreet product op de website van Lesara. Is het een succes: dan wordt er meer besteld. Loopt het niet: dan wordt het product van de website verwijderd. Kopers worden gevolgd in alle communicatiekanalen en gestimuleerd om hun aankoop te delen via sociale media. Zo worden nieuwe leads gevonden die Lesara kan benaderen met persoonlijke content.  Koop en communicatiegedrag worden meegenomen in de datamix. Zodat de conversatie met iedere consument steeds persoonlijker kan worden ingericht.

Retailers, leer van Lesara
Door te vertrouwen op data verwacht Lesara de trends steeds beter en sneller te kunnen voorspellen en zo steeds relevanter voor haar klanten te zullen. Gekoppeld aan een lean productie- en leveringsproces ontstaat niet alleen een extreem snel en agile, maar vooral ook hyper relevant shopping concept.

 

Deze blogposts al gelezen?