Instant Gratification
De consument van vandaag houdt van “instant gratification”. Retailers halen halsbrekende toeren uit om aan iedere verwachting te voldoen. “The need for speed” wordt groter en groter. Alles moet sneller en sneller. Betalen, afleveren, vinden wat je zoekt, reageren op vragen.
Snel betalen en niet in de rij staan
Een consument die langer dan 2,5 minuut moet wachten in de rij van de kassa raakt geïrriteerd. Het risico is, dat zij de winkel uitlopen en nooit meer terugkomen. En dat terwijl zij al met producten in hun hand in de rij stonden.Dit pijnpunt wordt al jarenlang door retailers aangepakt: RFID, slimme kassa’s, zelfscan. De focus bij al die oplossingen ligt bij het afrekenen.
Echte snelheid krijg je echter pas als je kijkt naar het gehele proces van winkelen of boodschappen doen. Amazon Go brengt dat in de praktijk. Winkelen zonder check out. Je logt in op de app, je loopt naar binnen, gooit in je mandje wat je wilt hebben, betaalt met je glimlach en loopt zo de deur weer uit. Alles gaat vanzelf. Video analytics zien wat je van de plank pakt, wat je in je mandje legt en wat je teruglegt in het schap. Sensoren meten welke route je loopt, en in welke paden je de meeste tijd doorbrengt. Van alle data wordt geleerd. En alle lessen worden meteen weer in de praktijk gebracht.