Het verzamelen van veel data is zo ontzettend eenvoudig. De data creatief en effectief inzetten...dat is een heel ander verhaal.
Als ik mijn auto wegbreng naar de garage. Dan legt die meneer achter de balie mijn sleutel op een kastje. Hij ziet dan hoeveel kilometers ik gereden heb met hoeveel toeren enzo. Een beperkte toegang tot data over mijn rijgedrag. Nu is mijn auto al iets ouder. Bij de nieuwere modellen gaat dat al veel efficiënter, en natuurlijk live! Daar ziet de fabrikant direct hoe vaak bestuurders de stoelverwarming aanzetten, en hoe lang. Ze zien dankzij de GPS waar hun auto’s op dat moment rondrijden, welke lampjes er branden, hoe vaak men tankt, hoe vaak de autogordel om gaat, of er een airbag ontploft is. Allemaal heel functioneel en een mooie stap om de productie van auto’s steeds verder te verbeteren.
Maar ze zien ook welke telefoons er via Bluetooth gekoppeld zijn, wie er in het adressenboek van die telefoon staan, wie er gebeld is, welke muziek er via Spotify geluisterd wordt…..Serieus jouw auto kent je beter dan jij jezelf kent! Leuk! Als datanerd vind ik het heel cool dat ze dat kunnen zien… maar wat moeten ze ermee? Belangrijker nog: Wat doen ze er mee? Waarom wordt die data verzameld? Welke kernvraag zit daarachter? Of is het een kwestie van: ...Niet omdat het moet maar omdat het kan...
Data verzamelen is zo makkelijk! Bij veel bedrijven ligt de aandacht voor data dan ook vooral bij het verzamelen van die data. Ofwel bij het inrichten van allerlei koppelingen om dat mogelijk te maken. En dan zit dus al die data in een grote bak… en dan? Ja dan heb je heel veel data. Maar kun je ook echt iets met die data? Heb je de juiste data wel verzameld. Of gewoon alle data die er toch al was naar 1 plek gebracht? De focus ligt vaak bij data die beschikbaar is. Maar waar blijft de aandacht voor de data die je nodig hebt? Die ervoor gaat zorgen dat je het positieve verschil gaat maken bij de consument, ten opzichte van je concurrent?
Hoeveel retailers benutten nu echt de kracht van data? Een retailer registreert alle transacties op de webshop en op de kassa. Alle verkochte producten worden direct verwerkt. Voorraden kunnen op ieder moment overal worden ingezien. Een retailer weet precies wie wat wanneer op welke manier koopt. Wie er op welke promotie reageert. Wat wel werkt en wat niet werkt. Een retailer kan meten op welk moment iemand langs de winkel loopt, en of dit dan een klant is of niet. Op de winkelvloer kan gemeten worden wat de looproute is, en wie er waar heel lang stil staat.Er wordt vastgelegd wie de site bezoekt en wie er iets in de winkelwagen laat liggen. Kortom, we hebben het echt over heel veel waardevolle data. Maar is dat Big Data?