Op 5 december 2016 opende Amazon z’n eerste supermarkt: Amazon Go. Een (stads)supermarkt volgestouwd met technologie waarbij onder andere de producten die je uit het schap pakt automatisch worden toegevoegd aan het virtuele winkelmandje in de Amazon App. Enige tijd nadat de je winkel hebt verlaten wordt de inhoud van je mandje automatisch afgerekend via Amazon Payments. In de rij staan voor de kassa of self-checkout hoeft dus niet meer.
Als liefhebber van (technologische) vernieuwing was mijn eerste reactie was dan ook: Wauw! De kennis van Amazon, inclusief alle algoritmen, toegepast op een fysieke winkel! Maar kritisch als ik ben was mijn tweede reactie: “Wat wil Amazon ermee, maar vooral, wat schiet je er als consument nu eigenlijk mee op?”
In dit geval betekent het vooral dat je razendsnel je boodschappen kunt doen en je ergernis van het wachten bij de kassa kunt besparen. Heerlijk lijkt me dat! Ik ben namelijk zo iemand die het voor elkaar krijgt om altijd in de verkeerde rij te gaan staan. In het geval van boodschappen doen geloof ik absoluut in verregaande automatisering: het is immers een noodzakelijk kwaad waar je zo snel mogelijk klaar mee wil zijn. Oftewel: runshopping. Met alles wat dat proces kan versnellen ben ik, als extreem ongeduldig persoon, blij: Pin only kassa’s, self checkouts, heerlijk!
Maar bij het doen van de niet-dagelijkse aankopen kan nog veel verbeterd worden. Te vaak kom ik in een winkel en zijn de producten daar niet verkrijgbaar of niet op voorraad of sta ik voor mijn gevoel veel te lang in een rij te wachten voordat ik af kan rekenen. Gelukkig allemaal zaken die technologie op kunnen lossen. Online voorraden bekijken, self checkouts, digitale schermen met outfits en aankoopadvies, stop die winkels maar helemaal vol met technologie. Daar wordt een mens blij van!