COLUMN /
Evelien Schrijver

Het verzamelen van veel data is zo ontzettend eenvoudig. De data creatief en effectief inzetten...dat is een heel ander verhaal.

Als ik mijn auto wegbreng naar de garage. Dan legt die meneer achter de balie mijn sleutel op een kastje. Hij ziet dan hoeveel kilometers ik gereden heb met hoeveel toeren enzo. Een beperkte toegang tot data over mijn rijgedrag. Nu is mijn auto al iets ouder. Bij de nieuwere modellen gaat dat al veel efficiënter, en natuurlijk live! Daar ziet de fabrikant direct hoe vaak bestuurders de stoelverwarming aanzetten, en hoe lang. Ze zien dankzij de GPS waar hun auto’s op dat moment rondrijden, welke lampjes er branden, hoe vaak men tankt, hoe vaak de autogordel om gaat, of er een airbag ontploft is. Allemaal heel functioneel en een mooie stap om de productie van auto’s steeds verder te verbeteren.

Maar ze zien ook welke telefoons er via Bluetooth gekoppeld zijn, wie er in het adressenboek van die telefoon staan, wie er gebeld is, welke muziek er via Spotify geluisterd wordt…..Serieus jouw auto kent je beter dan jij jezelf kent! Leuk! Als datanerd vind ik het heel cool dat ze dat kunnen zien… maar wat moeten ze ermee? Belangrijker nog: Wat doen ze er mee? Waarom wordt die data verzameld? Welke kernvraag zit daarachter? Of is het een kwestie van: ...Niet omdat het moet maar omdat het kan...

Data verzamelen is zo makkelijk! Bij veel bedrijven ligt de aandacht voor data dan ook vooral bij het verzamelen van die data. Ofwel bij het inrichten van allerlei koppelingen om dat mogelijk te maken. En dan zit dus al die data in een grote bak… en dan? Ja dan heb je heel veel data. Maar kun je ook echt iets met die data? Heb je de juiste data wel verzameld. Of gewoon alle data die er toch al was naar 1 plek gebracht? De focus ligt vaak bij data die beschikbaar is. Maar waar blijft de aandacht voor de data die je nodig hebt? Die ervoor gaat zorgen dat je het positieve verschil gaat maken bij de consument, ten opzichte van je concurrent?

Hoeveel retailers benutten nu echt de kracht van data? Een retailer registreert alle transacties op de webshop en op de kassa. Alle verkochte producten worden direct verwerkt. Voorraden kunnen op ieder moment overal worden ingezien. Een retailer weet precies wie wat wanneer op welke manier koopt. Wie er op welke promotie reageert. Wat wel werkt en wat niet werkt. Een retailer kan meten op welk moment iemand langs de winkel loopt, en of dit dan een klant is of niet. Op de winkelvloer kan gemeten worden wat de looproute is, en wie er waar heel lang stil staat.Er wordt vastgelegd wie de site bezoekt en wie er iets in de winkelwagen laat liggen. Kortom, we hebben het echt over heel veel waardevolle data. Maar is dat Big Data?

We hebben het nog niet gehad over alle beschikbare externe/open data. We appen, twitteren, facebooken en googelen met elkaar enorm veel data per minuut bij elkaar. De inschatting van Forbes is dat in 2020 iedere persoon 1,7 MB aan data per seconde genereert. En dat gaat met alle smartwatches, mobiele apparaten en andere technische snufjes nog veel meer toenemen. Als we goed luisteren, dan weten we dus hoe de consument over ons merk praat, wat de trends zijn en wat iedereen belangrijk vindt. We weten op ieder moment van de dag waar op onze planeet de zon schijnt, of waar het regent, waar de files staan, welke treinen er later zijn, en welke vluchten vertraging hebben. En door de razendsnelle ontwikkeling van de techniek kunnen we al die data verzamelen, gebruiken in algoritmen, inzichten creatief combineren en tot unieke kansen komen.

Een retailer weet werkelijk alles van zijn leads, actieve klanten en inactieve klanten. Op basis van de schat aan data kunnen zij zelfs gedrag voorspellen en hierop inspelen. En toch krijgt iedereen vaak dezelfde generieke boodschap! Waarom wordt de data dan eigenlijk verzameld?

Het moge duidelijk zijn: Met het verzamelen van data alleen ben je er niet! Big Data is niet heel veel data op een hoopje gooien. Data moet iets toevoegen aan je strategie. Het is belangrijk om vooral te kijken naar het inzicht dat die data geeft. Het creatief durven combineren van diverse databronnen, ook externe bronnen. Het gaat om de nieuwe kansen die ontstaan. Het is belangrijk om de juiste kernvragen te stellen. Vragen en antwoorden die passen bij de business, die helpen om de consument te begeleiden tijdens de koopreis. Die de consument bereikbaar maken, omdat we hen leren kennen, en dus beter begrijpen hoe we het beste met hen kunnen praten via allerlei kanalen. Maar vooral gaat het om het omzetten van die inzichten in actie. Praat met de consument, op basis van die data!  Persoonijk zijn!  Niet allemaal met dezelfde massale boodschap. Data met een doel!

Niet omdat het kan, maar omdat het moet!

Deze column al gelezen?