Data maakt content relevant en dus succesvol

House of Cards, niet alleen en goedlopende serie op Netflix, maar ook een inmiddels beroemd data-succesverhaal: De beschikbare gedragsdata en de voorspellende algoritmes van Netflix leverden het onweerlegbare bewijs, dat een serie met Kevin Spacey, geregisseerd door David Finch en gebaseerd op het goed gewaardeerde origineel van de BBC wel een succes moest worden. Zonder ook maar één pilot-aflevering te zien, investeerde Netflix honderden miljoenen. Met succes.

Copy cat Alphaville minder succesvol
Garandeert data altijd succes? En is het wijsheid om 100% op de data te vertrouwen? Nee! Amazon Prime kan daarover meepraten. Ook deze data-gigant wilde een succesvolle serie maken op basis van data. Miljoenen kijkers hebben acht gratis test-pilots bekeken. Hun kijkgedrag is tot in detail geanalyseerd. Resultaat van de data crunch was een serie over vier samenwonende senatoren: Alphahouse. Met een kijkersbeoordeling van 7,4 bleef in dit geval het verwachte mega data-succes uit.

Wat is het verschil? Amazon Prime heeft alle beslissingen puur op de data van de acht test pilots gebaseerd. Netflix heeft meer verschillende datasets ingezet en heeft dit inzicht, vertaald naar passende content. En daar ligt de sleutel tot succes bij data gedreven content!

Niet alleen de manier waarop je data inzet en analyseert, bepaalt het succes van de content, maar ook de manier waarop je de data interpreteert. Het vermogen om niet alleen naar de cijfers te kijken, maar ook de creatieve punten met elkaar te verbinden. De bereidheid om te experimenteren, om veel te leren en om alle uitdagingen creatief het hoofd te bieden.

Van reageren op gedrag naar anticiperen

Netflix gebruikt data natuurlijk niet alleen om de juiste content te produceren. Data wordt op alle fronten ingezet om de consument zo effectief mogelijk te benaderen met persoonlijke content. Kijkgedrag wordt gemeten, voorkeuren worden aangegeven en bekeken titels krijgen van ons allemaal een cijfer. Ieder gezinslid heeft zijn eigen, duidelijk andere Netflix startpagina en krijgt zijn eigen actieve suggesties: “Dit moet je zien, want dit is echt iets voor jou!”

Technologie biedt in toenemende mate de mogelijkheid om content af te stemmen op het profiel of gedrag van de ontvanger. Veel retailers moeten die stap echter nog zetten. Laat staan dat zij gedrag kunnen voorspellen en hier in de content rekening mee houden. Zo wordt 86% van alle e-mailingen door retailers zonder dynamische of persoonlijke content verzonden en toont ruim 85% van de retailers bijvoorbeeld exact dezelfde homepage aan nieuwe en terugkerende klanten.

 


En dit terwijl retail heel goed weet dat iedere vorm van personalisatie in content een direct ‘meer-effect’ heeft op de conversie. 94% van de retailers geeft aan dat personalisatie een kritieke succesfactor is. Gelukkig zijn er ook veel retailers die de gouden graal van persoonlijke content al gevonden hebben.

O’Neill streeft ernaar om iedere sitebezoeker een unieke ervaring aan te bieden. En dat gaat verder dan een aparte landingspagina voor mannen of vrouwen met persoonlijke suggesties. Het zoek- en surfgedrag op de site heeft meteen live effect op de manier waarop gezochte producten getoond worden. Daarnaast bepaalt data over het koopgedrag in welke volgorde producten en aanvullende suggesties getoond worden. Resultaat: 26% meer conversie, oder size + 17% intensiever bezoek (62% meer pageviews).

Ook offline zoekgedrag kan met behulp van data en de juiste passende content worden beïnvloed. Warenhuisketen Macy’s gebruikt iBeacon technologie in combinatie met de mobiele app om de consument op de fysieke winkelvloer persoonlijk te benaderen. Consumenten worden herkend zodra zij de winkel inlopen. Op basis van hun kopersprofiel en de plek in de winkel ontvangt de consument passende persoonlijke deals, kortingen en productaanbevelingen of merkinformatie.

Het wereldmerk Helly Hansen kiest een andere route om persoonlijk te zijn. Door lokale weersvoorspellingen en GPS-locaties in de data-mix te betrekken, weten zij met de content op hun homepage regelmatig in de roos te schieten. Toen het in Duitsland bijvoorbeeld 5 dagen achter elkaar regende, in de tijd dat er normaal volop sneeuw valt, toonde de homepage geen ski-spullen, maar regenjassen. Op basis van locatie/regio wordt ook het juiste taalgebruik in productomschrijvingen gevarieerd en wordt het beeld op de achtergrond aangepast. Dit leidde tot een toename van 170% in conversie en 52% nieuwe bezoekers.

Deze blogposts al gelezen?

Hoe stroomlijn je essentiele communicatie van je medewerkers · Kega
Hoe stroomlijn je essentiele communicatie van je medewerkers · Kega
30 april, 2020

Hoe stroomlijn je essentiële communicatie naar je medewerkers? De afgelopen periode was op z’n zachts gezegd roerig. Zek...

Hoe overbruggen retailers de 'social distance'? · Kega
Hoe overbruggen retailers de 'social distance'? · Kega
29 april, 2020

Retailen in een 1,5 meter-economie Hoe overbruggen retailers de 'social distance'? De steeds veranderende maatregelen va...