Content makes the world go round
Waarom nog zoveel geld aan advertenties uitgeven, als we het er toch over eens zijn dat de consument er niet echt op zit te wachten? In de voorgaande hoofdstukken zijn we juist tot de conclusie gekomen dat we content moeten maken waar de consument wel op zit te wachten. Prima, wanneer dit content is die relateert aan brand value of aan de onderscheidende factor van het product, maar voorop staat de waarde voor de consument. En kost ‘content maken’ niet alleen maar heel veel geld?
Een vliegende start
Het bekende biermerk Carlsberg nam in 2014 in ieder geval het heft in eigen handen. Het bedrijf met wereldwijd meer dan 500 lokale merken besloot alle content marketing activiteiten voortaan ‘inhouse’ onder te brengen. Een creatief strateeg en een journalist met een achtergrond in de muziek stonden aan de basis van de contentstrategie wereldwijd, aangevuld met een heel netwerk aan freelancers. Kijkende naar de opzet wellicht een bescheiden begin, maar al snel bewees het z’n waarde. Bekijk bijvoorbeeld eens de video (uit 2015) met het nieuws dat Carlsberg voortaan beer ging bezorgen via drones.