Data maakt content relevant en dus succesvol
House of Cards, niet alleen en goedlopende serie op Netflix, maar ook een inmiddels beroemd data-succesverhaal: De beschikbare gedragsdata en de voorspellende algoritmes van Netflix leverden het onweerlegbare bewijs, dat een serie met Kevin Spacey, geregisseerd door David Finch en gebaseerd op het goed gewaardeerde origineel van de BBC wel een succes moest worden. Zonder ook maar één pilot-aflevering te zien, investeerde Netflix honderden miljoenen. Met succes.
Copy cat Alphaville minder succesvol
Garandeert data altijd succes? En is het wijsheid om 100% op de data te vertrouwen? Nee! Amazon Prime kan daarover meepraten. Ook deze data-gigant wilde een succesvolle serie maken op basis van data. Miljoenen kijkers hebben acht gratis test-pilots bekeken. Hun kijkgedrag is tot in detail geanalyseerd. Resultaat van de data crunch was een serie over vier samenwonende senatoren: Alphahouse. Met een kijkersbeoordeling van 7,4 bleef in dit geval het verwachte mega data-succes uit.