Link 1 Link 2 Link 3
Case
Van der Plas' digitale transformatie naar een Composable Commerce aanpak

.png?width=300&height=300&name=Kopie%20van%20KEG_300x300px_case_logo_VDG%20Group%20(1).png)
Project details
Klantnaam:
Van der Plas Group
Project:
Digitale transformatie van Van der Plas en Greenflor
Oplossing:
Een flexibele en schaalbare Composable Commerce oplossing
Van der Plas' digitale transformatie naar een Composable Commerce aanpak
Voor de webshops van Van der Plas en Greenflor is naast een digitale strategie ook een Composable Commerce oplossing geïmplementeerd. Technisch gezien is hierbij de frontend, datgene dat de gebruiker ziet, losgekoppeld van de backend, wat resulteert in meer flexibiliteit en schaalbaarheid. Lees hieronder hoe deze aanpak heeft gezorgd voor een verbeterde gebruikerservaring en een webshop die klaar is voor de toekomst.

De aanleiding
Van der Plas Group, een toonaangevende speler in de bloemen- en plantenhandel, stond voor een belangrijke uitdaging: de webshop van haar grootste dochteronderneming, Van der Plas, moest flexibeler en gebruiksvriendelijker worden. Daarna is ook een andere dochteronderneming Greenflor overgegaan.
Hoewel de webshop als geheel goed functioneerde was de voorkant, het zichtbare deel voor de gebruiker, inmiddels wat gedateerd. Daarnaast was het achterliggende systeem niet flexibel genoeg om eenvoudig in te kunnen spelen op gebruikerswensen en de eisen die de snel veranderende markt stelt.
De belangrijkste verbeterpunten waren:
- Een intuïtieve en verbeterde zoekfunctie.
- Meer gebruiksvriendelijkheid voor eindgebruikers.
- Grotere controle voor het marketingteam over content en de manier waarop producten gepresenteerd kunnen worden
Van der Plas Group (VDP Group) koos voor een aanpak gebaseerd op Composable Commerce. Hierbij werd de frontend losgekoppeld van de backend (headless architectuur), met als doel een toekomstbestendige webshop te creëren.
Omdat de achterkant (backend) van het webshop systeem, Florisoft, zeer sectorspecifiek is en goed werkte, werd besloten deze te behouden, terwijl de voorkant (frontend) volledig opnieuw werd opgebouwd.
Deze oplossing stelt Van der Plas in staat om sneller nieuwe functies toe te voegen, de gebruikerservaring te verbeteren en de webshop flexibel te houden voor toekomstige ontwikkelingen.
De oplossing
Om tot de juiste oplossing te komen, werd input verzameld van verschillende stakeholders. Voorafgaand aan het ontwerp van de UX/UI werden gesprekken gevoerd met klanten en stakeholders uit diverse afdelingen binnen VDP Group. Daarnaast vonden zogenaamde scoping-sessies plaats waarin de processen en functionaliteiten van de webshop in kaart werden gebracht. Deze sessies hielpen het projectteam om de gebruikersbehoeften en technische uitdagingen beter te begrijpen en de omvang van het project af te bakenen.
Om een compleet beeld te krijgen, werden persona’s opgesteld om de verschillende typen gebruikers te vertegenwoordigen. Daarnaast werden klantreizen geanalyseerd om inzicht te krijgen in hoe gebruikers de webshop zouden gebruiken.
Op basis van de onderzoeksfase werd besloten om voor de nieuwe frontend een Content Management Systeem (CMS) te gebruiken voor het beheer van content en een zoek- en merchandise systeem voor verbeterde zoekfunctionaliteit. Het CMS biedt de mogelijkheid om de webshop meertalig te maken en content, zoals afbeeldingen, teksten en banners, efficiënt te beheren. Het zoek- en merchandise systeem optimaliseert de zoekfunctie, waardoor gebruikers sneller en eenvoudiger producten kunnen vinden.
Om deze systemen naadloos te laten samenwerken met de bestaande backend, werd een nieuwe API (Application Programming Interface)-laag ontwikkeld die de communicatie tussen frontend en backend faciliteert. Daarnaast werd een zogenaamde API Orchestration Layer toegevoegd. Dit software pakket monitort en beheert in eerste instantie de API, maar kan in de toekomst ook data uit andere systemen koppelen.
Beveiliging van persoonsgegevens was ook een belangrijk punt van aandacht. Daarom is Auth0 geïmplementeerd, een systeem dat gebruikersauthenticatie en -beheer regelt. Dit systeem biedt een betrouwbare en veilige login ervaring zonder concessies te doen aan de snelheid of schaalbaarheid van de webshop.
Gerealiseerde oplossingen
De composable aanpak heeft de webshop van Van der Plas toekomstbestendig, gebruiksvriendelijk, flexibel en schaalbaar gemaakt.
In de nieuwe situatie kan Van der Plas met het CMS content efficiënter beheren, inclusief meertaligheid en het hergebruiken van visuele elementen. Dit bespaart tijd en stelt de marketingafdeling in staat sneller in te spelen op trends.
Dankzij de sterk verbeterde zoekfunctionaliteit kunnen gebruikers relevante producten sneller vinden. Daarnaast is het beheren van productcategorieën eenvoudiger geworden. Voor optimale zichtbaarheid kunnen populaire producten strategisch bovenaan worden geplaatst.
De API Orchestration Layer garandeert een stabiele verbinding tussen systemen, terwijl Auth0 zorgt voor een veilige en gebruiksvriendelijke login-ervaring, wat de algehele gebruikerservaring aanzienlijk verbetert.
De vernieuwde webshop combineert technische vooruitgang met een frisse, visueel aantrekkelijke uitstraling die naadloos aansluit bij de nieuwe huisstijl van Van der Plas
"Samen met Kega hebben we een toekomstbestendige webshop neergezet. De gestructureerde aanpak en expertise zorgden voor een soepele samenwerking en een flexibele, gebruiksvriendelijke oplossing. Zo kunnen we sneller inspelen op de wensen van onze klanten en de dynamiek van de markt."
Podcastaflevering met Willem van der Plas over composable zijn in B2B
Dealen met Digital
Over Van der Plas Group
Groeien én bloeien doe je samen. Sinds 1971 is Van der Plas Group, voorheen Floral Trade Group, uitgegroeid van een eenmanszaak tot een ambitieus familiebedrijf met een sterke focus op vakmanschap en klantgerichtheid. De groep bestaat uit een familie van bedrijven, elk met een eigen identiteit en klantfocus. Samen bieden zij een compleet assortiment bloemen, planten en decoratie materialen aan bloemisten, supermarkten, groothandels, tuincentra en e-tailers in heel Europa.
Wat hen drijft? Persoonlijke samenwerking, ondernemerschap en duurzame groei. Met bedrijven zoals Van der Plas, Greenflor en Retail Flowers zetten zij zich dagelijks in om klanten niet alleen te voorzien van de mooiste producten, maar ook van slimme, toekomstbestendige oplossingen.
Onze diensten
Digital commerce
Vanuit onze Unified Commerce visie ontwikkelen wij apps en composable commerce platformen die onze opdrachtgevers extra omzet opleveren.
Digital strategy
Met uitvoerbare roadmaps waarin zowel klant als medewerker centraal staan, helpen wij opdrachtgevers met de digitale transformatie.
Digital solutions
Besparen met slimme, digitale oplossingen. Wij helpen opdrachtgevers bij het kiezen of ontwikkelen van de juiste tools en functionaliteiten voor hun organisatie.