Link 1 Link 2 Link 3
De online markt verandert razendsnel, gedreven door grote spelers zoals Amazon en Zalando. Om concurrerend te blijven, moeten bedrijven flexibel en wendbaar zijn. Composable Commerce biedt hiervoor dé oplossing.
Wat is Composable Commerce?
Composable Commerce is letterlijk vertaald: “ samengestelde commercie”. Oftewel een aanpak waarbij bedrijven niet langer een klant-en-klaar digital commerce platform kopen maar er zelf een samenstellen op basis van de onderdelen die het best bij het bedrijf, en vooral, de klanten van het bedrijf passen.
Met componenten van verschillende leveranciers kunnen bedrijven dus hun digitale platform modulair opbouwen door gebruik te maken van de beste tools en technologieën die beschikbaar zijn voor elk specifiek onderdeel.

En dit is ook meteen het verschil met traditionele digital commerce platforms. Deze softwarepakketten zijn vaak alles-in-één oplossingen die moeilijk aan te passen zijn aan specifieke bedrijfsbehoeften.
Meer weten? In dit artikel gaan we dieper in op de theorie achter Composable Commerce.
Waarom moet je kiezen voor Composable Commerce?
Zoals hierboven beschreven verandert de online markt snel onder druk van een aantal grote spelers. Om die reden is het dus voor bedrijven cruciaal om flexibel en wendbaar te zijn zodat ze zich het best aan kunnen passen aan deze veranderingen. Een composable aanpak helpt hierbij.
Toekomstbestendige technologie
De technische basis is moderne MACH-technologie, waardoor het platform flexibel en toekomstbestendig is. Innovaties zijn eenvoudig door te voeren.
Modulair en flexibel
De modulaire opzet maakt het mogelijk om alleen benodigde onderdelen te kiezen, aan te passen of te vervangen. Dit zorgt voor strategische wendbaarheid.
Korte Time-to-market
De modulaire opzet versnelt de time-to-market. Componenten worden los van elkaar ontwikkeld en gereleased wat onder andere het testproces vereenvoudigt.
Nooit meer Replatformen
Stapsgewijze vervanging elimineert tijdrovende migraties. Het platform wordt geleidelijk doorontwikkeld, wat risico's verlaagt en continuïteit verhoogt.
Schaalbaarheid
De aanpak maakt eenvoudige schaalbaarheid mogelijk. Cloud-native componenten vangen pieken en groei op.

Voor welke bedrijven is een Composable Commerce aanpak geschikt?
Om te starten met Composable Commerce is een bepaalde mate van digitale volwassenheid noodzakelijk. Een digitale mindset is hierbij het belangrijkste, met name op directieniveau. Denk hierbij aan de wil om bestaande systemen en processen te veranderen en de ondersteuning hiervan in de praktijk.
Verder is personeel met een goed kennisniveau van moderne IT en van de huidige systemen een must. Realistisch gezien is een composable aanpak mogelijk voor bedrijven die minimaal in de MKB categorie middelgroot vallen.
De stap van een traditioneel digital commerce platform naar een die gebaseerd is op Composable Commerce lijkt heel groot, maar dit hoeft in de praktijk niet zo te zijn.
Waar te beginnen met Composable Commerce?
Think Big, Start Small
Steeds meer bedrijven kiezen voor een geleidelijke migratie naar Composable Commerce waarbij het bestaande digital commerce platform behouden blijft maar waarbij er stapsgewijs “composable” elementen aan toegevoegd worden. De eerste stap is vaak een moderne, snelle headless frontend, een modern headless Content Management Systeem (CMS) en een moderne search & merchandising oplossing die de functionaliteit van het bestaande platform vervangen. Gedurende het migratietraject worden steeds meer functionele gebieden van het oude platform vervangen door moderne componenten.
Snel stappen zetten
De overgang naar een digital commerce platform gebaseerd op Composable Commerce kan ook relatief snel gebeuren door gebruik te maken van een Accelerator voor Composable Commerce. Een accelerator versnelt de implementatie door vooraf geconfigureerde componenten, best practices en integraties te bieden, waardoor bedrijven sneller live kunnen gaan met minder risico en lagere kosten. Oplevering van de eerste fase in 3-6 maanden is hierbij heel goed mogelijk.
Waarom Kega als partner voor een Composable Commerce aanpak? Why Kega as a partner for a Composable Commerce approach?
Bij Kega hebben we inmiddels bijna 20 jaar aantoonbare ervaring in het opzetten van succesvolle digital commerce oplossingen. De afgelopen 5 jaar hebben we uitgebreide ervaring opgedaan met het implementeren van Composable Commerce strategieën en hebben we succesvolle projecten gerealiseerd voor diverse klanten. Enkele recente cases zijn Essentiel Antwerp, Floral Trade Group, ESTG en Bike Totaal!
Begeleiding
Onze begeleiding stopt niet bij de technische realisatie van een platform. Een efficiënte integratie van alle bestaande en nieuwe systemen is bijvoorbeeld cruciaal voor de optimale prestaties van het platform. Onze integratiespecialisten hebben veel ervaring op dit gebied kunnen helpen bij het opstellen van een architectuurplan.
Ook kan het maken van de juiste keuze met betrekking tot de onderdelen van het platform ingewikkeld zijn. De afgelopen jaren hebben we vanuit Kega een partnernetwerk opgebouwd met relevante partijen voor onze klanten. We helpen graag bij het maken van keuzes voor de juiste leveranciers.
Whitepaper
Alle ins & outs over composable commerce
Download onze whitepaper om meer te weten te komen over Composable Commerce.
Download whitepaperBeluister de podcast Dealen met Digital, waarin we een eerlijke kijk geven op Composable Commerce
Neem contact met ons op
Onze diensten
Digital commerce
Vanuit onze Unified Commerce visie ontwikkelen wij apps en composable commerce platformen die onze opdrachtgevers extra omzet opleveren.
Digital strategy
Met uitvoerbare roadmaps waarin zowel klant als medewerker centraal staan, helpen wij opdrachtgevers met de digitale transformatie.
Digital solutions
Besparen met slimme, digitale oplossingen. Wij helpen opdrachtgevers bij het kiezen of ontwikkelen van de juiste tools en functionaliteiten voor hun organisatie.